skipToContentskipToFooter

“TEKORT AAN PERSONEEL MAG GROEI STELLA NIET AFREMMEN”

21-10-2020  Van tweehonderdtwintig naar ruim zeshonderd medewerkers in drie jaar tijd. Bij e-bikefabrikant Stella in Nunspeet draait de HR-afdeling van Rineke van Dorp op volle toeren. Het bedrijf groeit als kool, mede door de stap naar nieuwe markten, zoals Duitsland en België. De visie van het bedrijf: niets mag de groei afremmen, ook een tekort aan personeel niet.

Van Dorp is officieel drie jaar in dienst, maar werkt al langer voor Stella. “Ik begon bij personeel dienstverlener MBM in Harderwijk. Een van mijn klanten was Stella, onder leiding van Daan van Renselaar. Zij gingen vol voor de betaalbare e-bike. Hij had toen nog vijftig mensen in dienst en deed alles zelf. Alleen als er HR-advies nodig was, nam hij contact met me op. Het was een organisatie waarbij ik me prettig voelde, een bedrijf met veel dynamiek en energie. Toen hij mij drie jaar geleden vroeg over te stappen, twijfelde ik geen moment. Dus officieel werk ik hier drie jaar, maar ken het bedrijf al langer.”

Zeshonderd

De groei van het bedrijf van vijftig man toen naar ruim zeshonderd nu heeft Van Dorp dan ook van dichtbij meegemaakt. “Toen Stella begon was er net een economische crisis en konden de oprichters profiteren van de ruime arbeidsmarkt. Het werven van personeel was geen probleem. Daarnaast staan we, ook toen al, bekend als een bedrijf met een jonge directie, een jong team, veel gezelligheid maar ook keihard werken. We staan bekend als een goede werkgever in de omgeving.”

Sinds drie jaar heeft Stella een recruitmentafdeling en kreeg onder meer van Indeed de prijs voor Top Rated Workplaces in Nederland. Van Dorp: “Dat alles helpt, want echt knokken om mensen aan te trekken was niet nodig. We krijgen nu de mensen met de juiste profielen. Wij zijn groeiende en dat trekt een bepaalde groep aan die daarnaar op zoek is. Hier kunnen ze nog bouwen. Het logo van Stella is niet voor niets rood. We zijn sales gedreven, communiceren direct en hebben een grote slagkracht.”

Aanpakker

“Dat sales gedreven betekent dat wij altijd doorgaan en alle kansen benutten”, vervolgt zij. “Ook als ergens de bezetting nog niet op orde is. Die winkel gaat gewoon open, dus regel het maar. Wij hebben nog nooit de organisatie door een HR-probleem laten afremmen. Dat maakt de uitdaging groot en je moet ook een echte aanpakker zijn, of je nu een staffunctie hebt of servicemonteur bent. De servicemonteur heeft veel klantcontacten, daarom komt er meer bij de functie kijken dan alleen maar sleutelen. Je bent het visitekaartje van Stella en dient vanuit dit besef te handelen.”

Van Dorp heeft de ambitie om van haar afdeling de beste HR-afdeling van Nederland te maken. “We werken hier met 2,4 fte. Dat is niet veel, maar het kan omdat wij veel hebben geautoriseerd en zelf de salarisadministratie doen. Sollicitanten melden zich direct in het HR-systeem AFAS, zodat alle gegevens er meteen in staan, en die gaan mee tot het einde van hun loopbaan. Dat scheelt heel veel mutatiewerk en het voorkomt fouten. Overwerkbriefjes stonden voorheen in een Excel-formulier. Nu heeft iedereen de AFAS Pocketapp, waar direct zaken als verlof en overwerk kunnen worden ingediend. Andere bedrijven komen nu bij ons kijken hoe wij HR-zaken hebben geregeld; dat heb ik zelf ook altijd gedaan. Het is soms leerzamer dan een collegebank.”