skipToContentskipToFooter

In Nederland zijn er aparte infrabeheerders (Prorail en Keyrail) en daarvan onafhankelijk opererende spoorvervoerders. Ook in andere (EU-)landen geldt dit.

Nationaal spoorvervoer

Vroeger waren in Nederland zowel infrastructuur als vervoer in handen van de NS. Nu zijn er aparte infrabeheerders (Prorail en Keyrail) en daarvan onafhankelijk opererende spoorvervoerders (bijvoorbeeld: Captrain, DB Schenker en HSL Logistiek).

Daarnaast zijn er bedrijven die intermodaal transport en/of gecombineerd vervoer uitvoeren (bv. Alcotrans, ERS Railways en HUPAC) en logistieke dienstverleners (bv. Van den Bosch Transporten, Ewals Intermodal Nederland, Jan de Rijk Logistics en Seacon Logistics).

Internationaal spoorvervoer

In andere (EU-)landen kunnen er ook meerdere vervoerders actief zijn, maar is er doorgaans geen strikte scheiding tussen het nationale (staats)spoorbedrijf en het beheer van het spoorwegnet. De andere vervoerders zijn dan afhankelijk van de vervoerder die ook het net beheert, om van het spoor gebruik te mogen maken. Het zal daarom nog enige jaren duren voordat dit verandert en het spoorvervoer voor meer verladers commercieel interessant is.

Het meeste spoorvervoer vanuit Nederland is gericht op Duitsland en Noord-Italië, maar het vervoer op Oost-Europa en Spanje groeit.

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer