22-06-2025
Landen - Italië
LFlexibiliteit en investeren in relaties zijn basisingrediënten
Italië staat vooral bekend om de sectoren design, mode en agrofood, maar biedt als zesde exportland van Nederland veel meer mogelijkheden voor ondernemers. Agnes Achterberg, hoofd van de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Rome, vertelt over die kansen en geeft advies.
“Wist je dat Italië na Duitsland en Frankrijk de grootste economie van Europa is? Wat maakindustrie betreft is Italië zelfs de tweede – na Duitsland. Een grote markt dus, die als lid van de G7 ook aardig wat invloed heeft”, begint Agnes Achterberg te vertellen.
“De Italiaanse economie heeft flink wat klappen gekregen tijdens de coronajaren, maar is daar weer bovenop gekomen, onder andere dankzij het COVID-herstelplan van de Europese Unie. Dit herstel gaat gepaard met een moderniseringsslag. Zo zijn er hervormingen doorgevoerd op het gebied van regelgeving voor aanbestedingen en is er speciale aandacht voor digitalisering.
Wat Nederland en Italië betreft: deze twee landen weten elkaar steeds beter te vinden als economische partners in Europa. Om een voorbeeld te geven: tijdens een bilaterale bijeenkomst in Italië in april kwamen demissionair minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp en zijn Italiaanse collega Antonio Tajani met beleidsmakers en bedrijven uit onze landen samen om over het Draghi-rapport voor meer Europese concurrentiekracht te praten.”
“Even dat ene belletje met een lokaal contact kan al een groot verschil maken”
Hoofd van de economische afdeling van de Nederlandse ambassade in Rome.
Waarom is Italië interessant voor Nederlandse ondernemers? In welke sectoren zijn er kansen?
“Italië is het zesde exportland voor Nederland. Misschien staan de Italianen vooral bekend om de sectoren design, mode en agrofood, maar ze zijn ook sterk in machinebouw, elektrotechniek en automotive. Ook biedt de energietransitie kansen. Het economische hart van het land ligt in het noorden en in Milaan, maar ook in het zuiden zijn er zeker kansen. Daar worden bijvoorbeeld offshorewindhavens en -parken ontwikkeld. In de Siciliaanse stad Catania zit een groot hightechcluster met een belangrijke chipfabriek en de grootste zonnecelfabriek van Europa. We zien sowieso meer samenwerking tussen Nederlandse en Italiaanse bedrijven in strategische hightechsectoren, zoals die van semiconductors.
De Nederlandse ambassade en het consulaat-generaal werken specifiek aan kansen voor Nederlandse ondernemers op het gebied van water, circulair design en jachtbouw. Afgelopen april organiseerden we een handelsmissie rond die sectoren onder leiding van voormalig minister voor Buitenlandse Handel Reinette Klever. Centraal stond een bezoek aan de Milan Design Week, een soort hoogmis van de designwereld en springplank voor veel Nederlandse ontwerpers. Tegelijkertijd werd de watersamenwerking gelanceerd; recentelijk heeft een consortium van Nederlandse bedrijven een meerjarig programma gestart voor innovatieve oplossingen voor drinkwatervoorzieningen in Italië. De vraag naar zulke technologie is daar de laatste jaren enorm gegroeid, evenals de beschikbare fondsen. Ten slotte werden meerdere jachtwerven bezocht. Nederland en Italië zijn beide wereldleider in het bouwen van jachten en vullen elkaar daarin prima aan.”
Welke Nederlandse bedrijven zijn in Italië succesvol?
“Een mooi voorbeeld is Oxycom uit Raalte, dat innovatieve natuurlijke koelsystemen in inmiddels heel Italië levert. Met stijgende temperaturen, zeker in Italië, is het geen overbodige luxe om een goed airconditioningsysteem in een gebouw te hebben, bij voorkeur zo energiezuinig mogelijk. De ambassade heeft nauw samengewerkt met Oxycom en ze op verschillende beurzen een platform geboden. Leuk weetje: ze hebben inmiddels Italiaans stafpersoneel in dienst.
Een tweede succesvol voorbeeld is Deerns, een ingenieursbureau uit Den Haag dat gespecialiseerd is in technisch advies en engineering. Hun expertise ligt op het vlak van installatietechniek, bouwfysica en energievoorziening bij het bouwen van duurzame en toekomstbestendige gebouwen. Zo is Deerns betrokken bij de bouw van het Olympisch dorp van de Winterspelen die begin 2026 in Milaan en Cortina d'Ampezzo worden gehouden.”
“Het economische hart van het land ligt in het noorden en in Milaan, maar ook in het zuiden zijn er zeker kansen”
Wat kan de Nederlandse ambassade betekenen voor ondernemers met interesse in Italië?
“In één woord: veel. We zijn samen met de ambassade in Rome en het consulaat-generaal aanwezig in Milaan, maar ook met maar liefst dertien honorair consuls tot in de verste uithoeken zoals op Sicilië en Sardinië. Italië is immers een uitgestrekt en divers land. Elke regio heeft zijn eigen identiteit en specifieke kenmerken. Wij kunnen in dat grote land Nederlandse ondernemers effectief helpen met lokale kennis en de juiste contacten om voet aan de grond te krijgen. Even dat ene belletje met een lokaal contact kan al een groot verschil maken.
Ook organiseren we veel activiteiten die interessant zijn om bij aan te sluiten. Zoals handelsmissies en de vakbeurzen Ecomondo over circulaire economie en KEY over de energietransitie in Rimini. Mijn advies: neem altijd contact op met de ambassade of het consulaat-generaal.”
Sluiten de zakenculturen van Nederland en Italië op elkaar aan, en waar moet je als Nederlandse ondernemer op dat vlak rekening mee houden?
“De culturele verschillen worden groter naarmate je zuidelijker komt. Bedenk dus goed in welke regio je wilt gaan ondernemen. In het algemeen is persoonlijk contact in Italië veel belangrijker dan in Nederland. Italianen willen je eerst leren kennen, ze willen weten met wie ze te maken hebben. Dat betekent: investeren in een relatie voordat je zaken kunt doen. Dus ga ernaartoe! En ja, kennis van het Italiaans is zeker een pre. Zonder wordt het wat lastig. Italianen zijn trots op hun geschiedenis, tradities en hun producten. Het wereldbekende label Made in Italy weerspiegelt deze trots. Heb daar respect voor. Tot slot: je moet enigszins flexibel zijn, want zaken gaan vaak anders dan vooraf bedacht of gepland. Ook dat hoort bij de Italiaanse cultuur. Maar als je een beetje mee kunt bewegen, komt het altijd goed. Made in Italy is dan ook voor Nederlandse ondernemers binnen handbereik.”
De ambassade in Rome is bereikbaar via [email protected] en +39 (0)6 3228 6222.
Het consulaat-generaal in Milaan is bereikbaar via [email protected] en +39 (0)2 485 58 429.
Karen Mol
ministerie van Buitenlandse Zaken