skipToContentskipToFooter

LANDEN: ZUID-KOREA

L

Hoogtechnologische economie gericht op export

Zuid-Korea biedt Nederlandse ondernemers genoeg kansen, maar je product of dienst moet van hoogwaardige kwaliteit zijn, zegt Peter van der Vliet, de Nederlandse ambassadeur in Seoul. “Koreaanse zakenmensen willen de beste deal en nemen geen genoegen met minder.”

Wat moeten Nederlandse ondernemers weten over Zuid-Korea?

“Zuid-Korea heeft een hoogtechnologische op de exportgericht economie, met genoeg kansen voor Nederlandse ondernemers. Een beetje afhankelijk van statistieken en wisselkoersen, is Zuid-Korea de dertiende wereldeconomie en de zevende grootste exporteur van goederen ter wereld. Sinds 2013 bestaat er een handelsovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en Zuid-Korea, die heeft geleid tot een forse toename van de wederzijdse handel. Nederland is binnen de EU de belangrijkste investeringspartner en tweede handelspartner van Zuid-Korea. Naast de EU drijft Zuid-Korea veel handel met de Verenigde Staten en met buurland China. Bovendien investeren Koreaanse bedrijven enorm in Zuidoost-Azië.”

“Een net pak en zwarte gepoetste schoenen misstaan hier niet”

Peter van der Vliet

Nederlandse ambassadeur in Seoul

500X500-quote-Peter-van-Vliet-nederlandse-ambassadeur-in-Seoul.jpg

Waarom is Zuid-Korea zo interessant? In welke sectoren liggen kansen?

“De Nederlandse ambassade volgt vooral de ontwikkelingen in de sectoren hightech, energie, land- en tuinbouw en biotechnologie en ziet daar tal van kansen voor Nederland. We zijn iedere keer opnieuw onder de indruk van de grote investeringen in groeisectoren zoals de halfgeleiderindustrie, defensie, mijnbouw, batterijtechnologie en waterstoftoepassingen. Zuid-Korea investeert 4,5 procent van zijn bnp in onderzoek en ontwikkeling, en heeft indruk- wekkende kampioenen als Samsung en Hyundai voortgebracht.”

Welke Nederlandse bedrijven zijn hier succesvol?

“Veel Nederlandse bedrijven, zowel multinationals als mkb’ers, zijn hier actief. We zien Nederlandse ondernemers en werknemers in vrijwel alle sectoren, maar niet zoveel als je op grond van de omvang van beide economieën zou verwachten. Er zijn hier nog markten te winnen!

Onderscheidend zijn bedrijven die een kwalita- tief hoogwaardig product weten te combineren met een op de Koreaanse markt afgestemde dienstverlening. Dat hebben een aantal Nederlandse bedrijven in de halfgeleiderindustrie goed begrepen. Maar ook op het gebied van (luxe) consumptiegoederen, modemerken en voedingsmiddelen zijn er mogelijkheden. Zo viel me onlangs op hoeveel Nederlandse merken luxe babyartikelen, waaronder kinderwagens, hier te vinden zijn. Ook de bijbehorende babyvoeding komt vaak uit Nederland. In de trendy Koreaanse shoppingcenters zien we Nederlandse merken zoals Suitsupply en G-Star RAW.”

Hoe zou je de Koreaanse zakencultuur beschrijven? En hoe sluit die aan bij de Nederlandse mentaliteit?

“Ik ben hier zelf nu bijna een jaar ambassadeur. Een paar dingen vallen me tot nu toe op. Bijvoorbeeld dat de Koreaanse zakencultuur sterk is gericht op relaties. Persoonlijke relaties met zakenpartners zijn belangrijk en vragen een behoorlijke tijdsinvestering en wederzijds respect. Ten tweede: Koreanen zijn vaak competitief ingesteld en kunnen, net als wij trouwens, behoorlijk direct zijn. Koreaanse zakenmensen willen bovendien de beste deal en nemen geen genoegen met minder. De kwaliteit van producten en diensten moet daarom hoog zijn, anders red je het hier niet. Als je kunt aantonen dat je op andere markten succesvol bent, zoals de Verenigde Staten of Duitsland, helpt dat. Want dat maakt indruk. En ten slotte: houd er rekening mee dat het er, zeker aan het begin, wat formeler aan toe gaat dan bij ons in Nederland. Imago en voorkomen zijn heel belangrijk in Korea. Een net pak en zwarte gepoetste schoenen misstaan hier niet. Ook is het vrij gebruikelijk om geschenken uit te wisselen bij een eerste zakelijke afspraak.”

Welke risico’s zijn er bij ondernemen in Zuid-Korea?

“Hoewel Zuid-Korea een open economie heeft, is het niet zo gemakkelijk voor buitenlandse ondernemers om ertussen te komen op de Koreaanse markt. Wees voorbereid op flinke concurrentie en op potentiële klanten die een voorkeur hebben voor een lokale partij met wie ze vaak al jarenlang een relatie hebben. De Zuid-Koreaanse economie wordt gedomineerd door een aantal grote conglomeraten die in de grootste industriële sectoren actief zijn.”

“Koreanen zijn vaak competitief ingesteld en kunnen, net als wij trouwens, behoorlijk direct zijn”

Wat kan het Nederlandse ambassade- netwerk doen voor ondernemers?

“De ambassade kan veel betekenen voor ondernemers met interesse in Zuid-Korea. Wij kunnen helpen bij het zoeken naar een lokale partner en geven voorlichting over lokale gebruiken en wet- en regelgeving. De ambassade organiseert daarnaast – samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – regelmatig sectorale handelsmissies naar Zuid- Korea. Dit is een goede manier om eerste contacten te leggen met Koreaanse bedrijven en te proeven aan de Koreaanse zakencultuur. Ondernemers kunnen natuurlijk ook zelf een individueel bezoek brengen aan een van de diverse vakbeurzen in Zuid-Korea.”

Wat kun je ondernemers nog meer aan tips meegeven?

“Kom een keer langs in Zuid-Korea en kom dan zeker ook een kop koffie drinken op de ambassade in Seoul. Bereid je wel goed voor. Zo zijn Koreanen dol op visitekaartjes en hebben ze in de regel geen profiel op LinkedIn. Netwerkgelegenheden zijn vrij formeel en in de Koreaanse taal. Wat betreft de taal: met Engels kun je wel het een en ander hier, maar in veel gevallen is een Koreaans sprekend contactpersoon al snel onmisbaar. Denk aan een tolk die ook vertegenwoordiger, agent, importeur of distributeur is. Informeer je daarnaast goed over de verregaande aansprakelijkheidswetgeving. Een lokale partner is op een gegeven moment in feite onmisbaar bij het navigeren door de Koreaanse markt, zowel qua taal, wetgeving als cultuur.” 

De ambassade in Seoul is bereikbaar via [email protected] en +31 247 247 247.

Els Brenninkmeijer

Getty Images