skipToContentskipToFooter

Maar ‘tariffs are here to stay’

02-06-2025 De Amerikaanse Court of International Trade oordeelde op 28 mei dat de Amerikaanse regering ten onrechte brede importheffingen heeft opgelegd op basis van de International Emergency Economic Powers Act (IEEPA). De uitspraak is voorlopig opgeschort in afwachting van het hoger beroep. Ondernemers doen er goed aan alert te blijven en zich niet opnieuw te laten verrassen.

De rechtbank oordeelde dat het gebruik van het statuut onjuist was en dat de heffingen moesten worden opgeschort en de tariefinkomsten geretourneerd. Op 9 juni behandelt de rechtbank de argumenten en volgt een besluit over een mogelijke verlenging van de schorsing. Mogelijk heeft dit grote gevolgen voor met name de ‘wederkerige’ heffingen van 10 procent wereldwijd en 20 procent op Canada en Mexico.

Als het vonnis van de Court of International Trade in hoger beroep weer wordt bekrachtigd, betekent dit dat de regering-Trump niet langer even snel en met gemak brede heffingen kan instellen tegen handelspartners wereldwijd. Een definitieve uitspraak laat vermoedelijk nog even op zich wachten, omdat de zaak mogelijk wordt voorgelegd aan het Hooggerechtshof.

Meest waarschijnlijke gevolg

Desalniettemin heeft de Amerikaanse regering nog genoeg andere opties om importheffingen in te stellen. Zoals de reeds veelgebruikte Section 232- en 301-importheffingen. Deze zijn tot nu toe vooral gebruikt voor specifieke sectoren zoals de staal- en aluminiumindustrie en de autoindustrie. Het nadeel is dat hieraan eerst een onderzoek moet voorafgaan, waarin wordt aangetoond dat import schade toebrengt aan de nationale veiligheid of de binnenlandse industrie. Zo’n onderzoek kan enkele maanden duren. De afgelopen maanden heeft de regering-Trump meerdere van dit soort onderzoeken gestart. Momenteel lopen er onderzoeken naar:

  • farmaceutische producten
  • halfgeleiders
  • vrachtauto's
  • kritieke mineralen
  • zeevruchten
  • kranen
  • koper
  • hout
  • vliegtuigen en onderdelen.

Net als met staal- en aluminium is het goed denkbaar dat deze onderzoeken ook opgevolgd worden door importheffingen van tot wel 25 procent. Afgelopen week dreigde president Trump ook met het verhogen van de staal- en aluminiumheffingen naar 50 procent.

Niet beter af

Als het vonnis blijft staan, is het waarschijnlijk dat de Amerikaanse regering nog harder inzet op deze sectorale heffingen met snellere onderzoeken en instelling van heffingen. Farmaceutica, halfgeleiders, vliegtuigen, staal en auto-onderdelen vormen samen bijna al 60 procent van de Europese goederenexport naar de Verenigde Staten. Heffingen van 25 procent zouden dus in feite belastender zijn dan de huidige universele 10 procent of 20 procent, zoals aangekondigd op 2 april.

Alternatieve paden

Tot slot zijn er nog andere juridische bepalingen. Section 122 van de Trade Act van 1972 geeft de president de bevoegdheid om tijdelijk – maximaal 150 dagen – een extra heffing van 15 procent op te leggen in geval van een dreigend tekort op de betalingsbalans of sterke dollardepreciatie. Deze maatregel is echter beperkt in duur en vereist voor verlenging goedkeuring van het Congres, wat de politieke haalbaarheid beperkt.

Daarnaast biedt Section 338 van de Tariff Act van 1930 de mogelijkheid om, in reactie op buitenlandse discriminatie van Amerikaanse producten, extra tarieven tot 50 procent of zelfs embargo’s op te leggen. Deze bepaling is juridisch omstreden en nog nooit eerder toegepast.

Ongeacht de verdere uitkomst blijft de regering-Trump vastberaden om importheffingen toe te passen om daarmee druk te zetten op handelspartners, haar eigen industrieën te beschermen en inkomsten te genereren. De regering heeft zelf al aangegeven niet in staat te zijn om met alle landen op tijd handelsakkoorden te sluiten. Zodra de pauze van 90 dagen afloopt, worden daarom nieuwe (hogere) heffingen verwacht.

Webinar 'Zakendoen met de VS'

Op 3 juni 2025 organiseren we het webinar 'Zakendoen met de VS in onzekere tijden'. Tijdens dit webinar praten Casper Roerade, senior beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains, en Elmar Otten, beleidsadviseur internationaal ondernemen, je bij over de actuele ontwikkelingen, de importheffingen en de kansen voor ondernemers. Daarnaast vertellen we je meer over onze vereniging en wat evofenedex voor jou als ondernemer kan betekenen. Lees ook meer over handel met de VS in ons dossier op de website.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.

Casper