skipToContentskipToFooter

Ook Nederlandse vervoerders en verladers krijgen te maken met compensatieplicht

06-10-2025 Vanaf juli 2025 moeten bedrijven die goederen vervoeren of laten vervoeren in Italië rekening houden met nieuwe regels rond wachttijden bij het laden en lossen. De wet legt vast wanneer vervoerders recht hebben op een vergoeding en wie die kosten moet betalen.

Wanneer een vrachtauto langer dan negentig minuten moet wachten bij het laden of lossen, heeft de vervoerder recht op een vergoeding van honderd euro per uur, of een deel daarvan. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de inflatie. Staat in het contract een kortere laadtijd, dan geldt die kortere tijd als grens.

De opdrachtgever en de verlader zijn samen verantwoordelijk voor de betaling van de compensatie. Als één van hen niets te verwijten valt, kan die partij de kosten verhalen op de partij die wél verantwoordelijk is voor de overschrijding van de laad- of lostijd.

De wet* verplicht ook tot duidelijke afspraken. Afzenders en ontvangers moeten aan de vervoerder precies doorgeven waar, wanneer en hoe er geladen of gelost moet worden. Ontbreekt die informatie, dan mag de vervoerder de aankomsttijd aantonen via gps- of tachograafgegevens.

Daarnaast heeft de chauffeur altijd het recht aanwezig te zijn bij het laden om te controleren of dit veilig gebeurt.

Nederlandse vervoerders en verladers

De regeling geldt ook voor internationaal vervoer van en naar Italië. Nederlandse bedrijven die daar laten laden of lossen, moeten dus rekening houden met mogelijke extra kosten bij wachttijden.

Aandachtspunten

  • Plan strakker en communiceer duidelijk over tijden en toegang.
  • Houd rekening met honderd euro per uur aan kosten bij wachttijd boven negentig minuten.
  • Leg afspraken zorgvuldig vast in contracten en interne processen.

Doel regeling

De maatregel moet chauffeurs beschermen tegen structurele onbetaalde wachttijd en bijdragen aan een efficiënter logistiek proces. Italië volgt hiermee het voorbeeld van Spanje en Portugal, die al vergelijkbare wetgeving hebben ingevoerd.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

* Wet nr. 105/2025 in werking getreden, waarmee is een spoeddecreet “Infrastructuur decreet” is omgezet in bindende wet. De wet herschrijft art. 6-bis van de Autotrasporto-wet (DLgs 286/2005).

Juridische dienstverlening evofenedex

Heb jij juridisch advies nodig bij internationale handel en logistiek? Neem dan contact op met onze bedrijfsjuristen. Als zij een vraag binnen een uur kunnen beantwoorden, dan is dit bij het lidmaatschap inbegrepen.

Vragen over juridische zaken?

Shari helpt je graag verder

Shari