skipToContentskipToFooter

Zeven regels voor een goede veiligheidsaanpak

04-05-2022 Het winnen van de Prijs Veiligste Magazijn in 2019 was loon na werken voor Albert Heijn in Zwolle, maar achterover leunen, dat doen ze niet. Maximale veiligheid blijft de inzet van het supermarktconcern. Dat doel gaat overigens perfect samen met efficiënter werken. “De medewerkers zijn het fundament.” In dit artikel lees je hun praktijkverhaal en delen zij zeven tips om de kans op een succesvolle veiligheidsaanpak te vergroten.

Feest was het drie jaar geleden in het distributiecentrum (dc) van Albert Heijn in Zwolle, nadat het op de Dag van het Veilige Magazijn goud won voor het Veiligste Magazijn. Een mooie beloning na jarenlang hard werken om de veiligheid te verbeteren, maar tegelijkertijd ook een valkuil. Want verslapping lag op de loer. Dat wilden Martijn Deurloo (sitemanager) en Joost de Bont (veiligheidskundige logistiek) voorkomen, want naast veilig werken wordt er ook nog eens efficiënt gewerkt.

Zwolle is 1 van de 5 regionale dc’s van de Zaanse grootgrutter, waar vanuit 226 winkels worden bevoorraad. Wekelijks worden er circa 2,3 miljoen colli verstuurd en het werk gaat 24 uur per dag, 7 dagen per week door. In totaal zorgen 1000 werknemers ervoor dat de schappen in de supermarkten vol komen te liggen.

Vragen

“We zijn in 2016 landelijk begonnen met de operatie, toen we het besef hadden dat we iets meer moesten gaan doen aan veiligheid”, vertelt Deurloo. “Daarbij stelden we ons de vraag wat veiligheid precies is en hoe we dat wilden bereiken. Samen met onder meer evofenedex gingen we aan de slag door audits te doen. Van de uitkomsten schrokken we nogal, want we dachten dat we al best veilig werkten. We besloten om in Zwolle een verdiepende audit te doen en dat leverde veel inzichten op, waaronder een tiental hotspots.”

Niet alle medewerkers stonden in eerste instantie te trappelen om mee te doen aan de Prijs voor Veiligste Magazijn-wedstrijd. “Er werden terecht vragen gesteld”, legt Deurloo uit. “Sommigen vonden dat veiligheid geen wedstrijd mag zijn. Anderen vroegen zich af voor wie dat dan werd gedaan en of ze sowieso wel kans zouden maken op een prijs. Kortom, we hadden draagvlak nodig om mee te doen en kwamen mede dankzij Elon Musk op de slogan ‘Onze ambitie is winnen, ons doel is leren’. Daarmee trokken we het middenkader over de streep om mee te doen.”

Mede-eigenaar

Het management en middenkader gingen samen aan de slag. Deurloo: “In 2018 en 2019 hebben we 20 risicovolle plekken aangepakt. Dat deden we met de werknemers om ze zo mede-eigenaar te maken van een hotspot. Zij weten vaak goed wat er nodig is om de situatie te verbeteren en veiliger te maken. Door ze te betrekken voelen zij zich mede-eigenaar van het probleem en de oplossing. En zijn ze eerder geneigd iemand aan te spreken die een onveilige situatie creëert.”

De intensive aanpak leverde Albert Heijn in 2019 goud op in de verkiezing voor de Prijs Veiligste Magazijn. “Dat gaf een goed gevoel, want het doel was behaald”, vertelt Deurloo. “Maar wij waren al door een eerdere winnaar gewaarschuwd om niet te verslappen. Want dat gevaar ligt op de loer en daar zijn we alert op geweest. Veiligheid stopt niet, dus zijn we altijd aan de slag gebleven. Dat is ook nodig, want regels veranderen en er ontstaan nieuwe situaties die weer moeten worden aangepakt. Boven de ingang hebben we trots een bord hangen dat we de prijs hebben gewonnen. Niet uit arrogantie, maar om iedereen het gevoel te geven dat adel verplicht. Dat gevoel geven we ook nieuwe medewerkers mee. De medewerkers zijn het fundament. Er is een gezamenlijk en persoonlijk belang om samen veilig en efficiënt te werken.”

De aanpak in Zwolle is inmiddels uitgerold naar andere dc’s van Albert Heijn. “Dan gaat het om de hulpmiddelen die we daar hebben ontwikkeld”, legt De Bont uit. “Want alle locaties hebben de vrijheid om zelf in te vullen welke oplossing ze hebben voor een veiligheidsvraagstuk. Ze moeten hun eigen sausje leggen over hun uitvoering. Wel hebben we andere dc’s in Zwolle laten meekijken en geïnformeerd over onze werkwijze, zoals het omgaan met hotspots. Overigens is het vooral een kwestie van proberen, want óók bij ons is niet alles gelukt.”

Naast veiligheid heeft de prijs het concern Albert Heijn nog meer opgeleverd, stelt Deurloo. “Natuurlijk, veiligheid kost geld, maar het heeft ons ook een hoop gebracht. Door veiligheid kijk je kritisch naar de gang van zaken, en dat zorgt voor een efficiënter proces.”

Zeven regels voor een goede veiligheidsaanpak

1. Straal uit dat veiligheid belangrijk is en geef zelf het goede voorbeeld.
2. Maak met elkaar regels voor de werkvloer.
3. Zorg dat veiligheid zichtbaar en bespreekbaar is op de werkvloer.
4. Betrek medewerkers bij het aanpakken van een probleem.
5. Geef terugkoppeling aan de medewerkers over de aanpak.
6. Veiligheid en efficiëntie gaan hand in hand.
7. Durf fouten te maken.