B/E-combinatie

Oplegger met een maximum massa voertuig ≤ 3500 kg

De trekker-opleggercombinatie die met het B+E rijbewijs mag worden gereden lijkt een handige oplossing om meer gewicht mee te nemen dan met een gewone bestelauto. Ook volumineuze lading is geen probleem meer. Als een bestuurder weet waar hij mee rijdt en de mogelijkheden niet overschat, dan is zo'n trekker-oplegger inderdaad een goede keuze. 

Wettelijke bepalingen

  • noch de assen, noch het voertuig mogen worden overbeladen
  • de oplegger van een B/E-combinatie mag maximaal 5 keer zwaarder zijn dan de koppelschoteldruk van het trekkerschassis toestaat

De koppelschoteldruk wordt niet op het kentekenbewijs van het trekkerchassis vermeld.

Enkele begrippen

Massa ledig voertuig

Eigen gewicht van het voertuig

Maximum massa voertuig

Eigen gewicht van het voertuig plus toegestaan laadvermogen

Maximum te trekken massa

Totaal gewicht van de oplegger die door de trekker mag worden voortbewogen

Treingewicht

Totaal gewicht van de beladen combinatie

Mogelijkheden

Om de mogelijkheden van de B/E-combinatie optimaal te benutten moet het trekkerchassis een laag eigen gewicht hebben. 

massa ledig voertuig

max. koppelingsdruk

max. massa oplegger

max. treingewicht

 

= 3.500 - massa ledig voertuig

= 5 x max. koppelingsdruk

= massa ledig voertuig + max. massa oplegger

1.950 kg

1.550 kg

7.750 kg

9.700 kg

2.050 kg

1.450 kg

7.250 kg

9.300 kg

2.150 kg

1.350 kg

6.750 kg

8.900 kg

2.400 kg

1.100 kg

5.500 kg

7.900 kg

2.650 kg

850 kg

4.250 kg

6.900 kg

2.800 kg

700 kg

3.500 kg

6.300 kg

3.150 kg

350 kg

1.750 kg

4.900 kg

Voorbeeld

Een maximum treingewicht van 7.900 kilogram is mogelijk bij een trekker met een eigen gewicht (massa ledig voertuig) van 2.400 kilogram.  

Van deze 7.900 kilogram rusten dan

  • 3.500 kilogram op de assen van de trekker
  • 4.400 kilogram op de assen van de oplegger

Veel leveranciers van B/E-combinaties stellen de mogelijkheden te rooskleurig voor. Laat de leverancier allebei de voertuigen leveren en de mogelijkheden van de gehele combinatie duidelijk in de offerte omschrijven.

Techniek 

Technische factoren die bij de B/E-combinatie een rol kunnen spelen zijn

  • de beperkingen van de aandrijflijn
  • de sterkte van een chassisconstructie of koppeling waardoor fabrikanten lagere gewichten voorschrijven.

Een maximaal treingewicht van 7.500 kg komt het meest voor. Dit is een praktische grens omdat chauffeurs hierboven een chauffeursdiploma moeten hebben (tenzij er een vrijstelling geldt). Ook moet de combinatie bij een hoger treingewicht een tachograaf hebben (ook hiervoor gelden enkele vrijstellingen).

Gebruikseisen

Houd bij het aankoppelen rekening met de maximum toegestane gewichten van de afzonderlijke voertuigen. Het kentekenbewijs van de trekker kan bijvoorbeeld een lager maximaal opleggergewicht vermelden dan het kentekenbewijs van de oplegger. In een dergelijke situatie kunt u het laadvermogen van de oplegger niet volledig benutten.

Een voorbeeld

Trekkerschassis:

Oplegger:

Maximum massa voertuig           

3.500 kg

Maximum massa voertuig           

6.900 kg

Massa ledig voertuig                   

2.420 kg

Massa ledig voertuig                   

2.720 kg

Koppel schoteldruk 3.500 - 2.420 

1.080 kg

Laadvermogen                          

4.180 kg

Maximaal massa oplegger geremd        

5.400 kg

Maximum last onder de koppeling     

1.500 kg

Bij het samenvoegen van deze voertuigen tot een combinatie blijkt dat

  • de trekker een oplegger van 5.400 kg mag voortbewegen
  • de oplegger zelf maximaal 6.900 kg mag wegen
  • dit is 1.500 kg meer dan het kentekenbewijs van de trekker toestaat

Om overbelading te voorkomen moet de oplegger 6.900 - 5.400 = 1.500 kg minder wegen.
Het bruikbare laadvermogen is in die situatie 4.180 - 1.500 = 2.680 kg.
De schoteldruk mag dan niet meer zijn dan 1.080 kg.

Het gewicht van de bestuurder gaat daar nog eens van af. Bij een trekkerchassis met dubbelcabine moet u daar terdege rekening mee houden.

Rijden 

Afgezien van wet en techniek vergt het rijden met een B/E-combinatie een omschakeling. Accelereren kost meer tijd en even gas geven om 'groen' te halen is er niet bij. Op de snelweg kunt u het best met de stroom vrachtauto's op de rechterrijstrook meerijden. De combinatie kan wel sneller maar dit is niet veilig 

Bij het schakelen moeten alle versnellingen worden gebruikt en bij een helling als bij de Van Brienenoordbrug of een viaduct moet u al snel een stapje terugschakelen. Het nemen van bochten vereist, vanwege het inlopen van de oplegger, eveneens meer ervaring. 

Hiernaast moeten de relatief kleine motoren, zeker bij een gesloten opbouw, harder werken en dat komt het brandstofverbruik niet ten goede. 16 tot 17 liter per 100 kilometer is niet ongewoon, een getal dat overeenkomt met dat van lichte vrachtauto's.

Opleggers met een kleine bandenmaat en lage laadvloer zijn gemakkelijk te beladen en te lossen. Daartegenover staat dat kleine banden sneller slijten en gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld het raken van stoepranden.

Europees rijbewijs

Er wordt gesproken over de invoering van een Europees rijbewijs. Zoals het er nu naar uitziet zal het maximum aanhangwagengewicht worden beperkt tot 3.500 kilogram. Als de voorstellen worden aangenomen zal het treingewicht van een combinatie geschikt voor het 'klein rijbewijs' niet meer dan 7.000 kilogram worden.

 

 

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder