Berekening vrachtwagenheffing stap voor stap uitgelegd
Van emissieklassen tot voorbeeldberekeningen
01-08-2025 De hoogte van de vrachtwagenheffing wordt bepaald door het gewicht, de euro-emissieklasse en de CO₂-emissieklasse van de vrachtauto. Het bedrag wordt berekend op basis van het aantal gereden kilometers op het heffingsnetwerk en het bijbehorende tarief. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe de berekening van de vrachtwagenheffing werkt – inclusief voorbeeldberekeningen – zodat leden van evofenedex de impact op hun logistieke kosten beter kunnen inschatten.
Voor de vrachtwagenheffing geldt: hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtauto, hoe lager het tarief. Om het tarief te bepalen, heb je de CO₂-emissieklasse, de technische maximum massa en de euro-emissieklasse van je vrachtauto nodig.
Gewicht
De vrachtwagenheffing geldt voor alle N2- en N3-voertuigen met een technische maximum massa vanaf 3.500 kilogram (voor elektrische voertuigen vanaf 4.250 kilogram). Je vindt jouw voertuigcategorie op het kentekenbewijs. Om het juiste gewicht te bepalen, kijk je naar de technische maximum massa op het kentekenbewijs. Die staat vermeld onder F1. Ook als jouw toegelaten maximum massa (F2) lager is, houdt men voor de bepaling van de vrachtwagenheffing toch de technische maximum massa aan.
Als het voertuig ook een aanhangwagen of oplegger mag voorttrekken, moet je het maximale trekgewicht van het voertuig daarbij optellen. Voor een trekker moet je daarom altijd uitgaan van de zwaarst toegelaten oplegger. Het gewicht komt dan meestal uit op 50.000 kilogram.
CO₂-emissieklasse
Allereerst is er de CO₂-emissieklasse. Er zijn vijf CO₂-emissieklassen gedefinieerd en klasse 1 is de standaardklasse. Zonder aanvullende informatie over de CO₂-uitstoot van het voertuig wordt je voertuig automatisch ingedeeld in CO₂-emissieklasse 1. In dat geval vind je het tarief voor jouw vrachtauto in de tabel met de Euroklassen bijvoorbeeld bij klasse Euro 6. Valt jouw voertuig onder CO₂-emissieklasse 2 tot en met 5, en kun je dat aantonen met de juiste documenten, dan betaal je een lagere vrachtwagenheffing op basis van die hogere klasse. Dat kan een aanzienlijk verschil maken.
Soorten voertuigen
Zoals gezegd zijn er vijf CO₂-emissieklassen, waarbij klasse 5 het voordeligst is en klasse 1 het duurst. Klasse 5 geldt voor CO₂-emissievrije voertuigen, zoals elektrische voertuigen, voertuigen met een waterstofverbrandingsmotor en voertuigen met een waterstofbrandstofcel. Om in aanmerking te komen voor klasse 5, mag het voertuig maximaal 1 gram CO₂ per kilometer uitstoten. Voertuigen in de klassen 2 tot en met 4 vallen binnen verschillende emissiegrenzen. Voertuigen waarvoor geen specifieke CO₂-waarde is vastgelegd (zoals voertuigen die vóór 1 juli 2019 zijn geregistreerd), of die de huidige CO₂-referentiewaarde overschrijden, worden automatisch ingedeeld in klasse 1.
Hoe bepaal je de CO₂-emissieklasse
Voor bijna alle vrachtauto’s is de emissieklasse terug te vinden in het online kentekenregister van het RDW (OVI). Kloppen de gegevens niet? Neem dan contact op met de RDW om boetes te voorkomen. Sinds 1 januari 2019 geeft de fabrikant bij elke afgeleverde vrachtauto een CO₂-verklaring af: het zogenoemde VECTO-document (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Deze door de Europese Commissie ontwikkelde simulatietool berekent de CO₂-uitstoot en het brandstofverbruik van voertuigen met een technische maximum massa van meer dan 3,5 ton. Voor oudere voertuigen kan het voorkomen dat de emissieklasse niet digitaal beschikbaar is. In dat geval kun je de gegevens opvragen bij de RDW of het kentekenbewijs raadplegen.
Euroklasse
De euro-emissieklasse van je voertuig vind je op het kentekenbewijs. In de tabel op de website van vrachtwagenheffing.nl zie je de euro-emissieklassen 0 tot en met 6+ terug. Klasse 6+ bestaat op dit moment nog niet, maar zal gaan gelden zodra Euro 7 de opvolger wordt van de huidige klasse euro 6. Voor de Euroklasse is geen aparte onderverdeling op basis van de CO₂-emissie.
Soorten emissieklassen
Er zijn vijf CO₂-emissieklassen, waarbij klasse 5 het voordeligst is en klasse 1 het duurst. Klasse 5 geldt voor CO₂-emissievrije voertuigen, zoals elektrische voertuigen, voertuigen met een waterstofverbrandingsmotor en voertuigen met een waterstofbrandstofcel. Om in aanmerking te komen voor klasse 5, mag het voertuig maximaal 1 gram CO₂ per kilometer uitstoten. Voertuigen in de klassen 2 tot en met 4 vallen binnen verschillende emissiegrenzen. Voertuigen waarvoor geen specifieke CO₂-waarde is vastgelegd (zoals voertuigen die vóór 1 juli 2019 zijn geregistreerd), of die de huidige CO₂-referentiewaarde overschrijden, worden automatisch ingedeeld in klasse 1.
Eurovignet en motorrijtuigenbelasting
Met de invoering van de vrachtwagenheffing vervalt het Eurovignet in Nederland. De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor voertuigtype N2 (vrachtauto’s van meer dan 3,5 ton tot en met 12 ton) komt te vervallen. Voor voertuigtype N3 (vrachtauto’s van meer dan 12 ton) wordt de mrb verlaagd tot het Europese minimumniveau.
Voorbeeldberekeningen vrachtwagenheffing
- Voorbeeld 1 – Euro 5-vrachtauto (18.000 tot en met 32.000 kg, 55.000 km per jaar)
Voor een Euro 5-vrachtauto met een technische maximum massa van 18.000 tot en met 32.000 kilogram die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt op heffingplichtige wegen, bedraagt de vrachtwagenheffing: 0,207 × 55.000 = 11.385 euro per jaar.
Ter vergelijking: met het Eurovignet betaalt een bedrijf jaarlijks maximaal 811 euro (Euro 5, bij 3 assen of minder) of 1.352 euro (Euro 5, bij 4 assen of meer), plus de motorrijtuigenbelasting.
- Voorbeeld 2 – elektrische vrachtauto (18.000 tot en met 32.000 kg, 55.000 km per jaar)
Voor een elektrische vrachtauto met dezelfde massa en kilometrage bedraagt de vrachtwagenheffing: 0,035 × 55.000 = 1.925 euro per jaar.
- Voorbeeld 3 – jaarlijks 30.000 km (18.000 tot en met 32.000 kg)
Bij een kilometrage van 30.000 kilometer per jaar zijn de kosten als volgt:
- Euro 5-vrachtauto: 0,207 × 30.000 = 6.210 euro per jaar
- elektrische vrachtauto: 0,035 × 30.000 = 1.050 euro per jaar
Terugsluis van de opbrengsten
De netto opbrengsten uit de vrachtwagenheffing worden gebruikt om de vervoerssector te verduurzamen (de zogenoemde ‘terugsluis’). Dat hebben de drie vervoerspartijen (waaronder evofenedex) afgesproken met de minister. Voorbeelden hiervan zijn subsidies zoals de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) en Samenwerking in de logistieke keten (SILK). Heb je vragen over de vrachtwagenheffing of over de terugsluis? Neem dan contact op met onze ledenservice.
Webinars Vrachtwagenheffing voor eigen vervoerders en verladers
Op 10 en 11 september organiseren we webinars over de vrachtwagenheffing. Schrijf je nu alvast in via onze website.
Vragen over vervoer?
Jan en zijn collega's helpen je graag verder