Brussel wil stevige importheffingen invoeren op Chinese auto’s
Leestijd: 1 minuut
Grote kans op tegenmaatregelen van China
14-06-2024 De Europese Commissie heeft aangekondigd dat ze hoge importheffingen wil invoeren op Chinese elektrische auto's. Het voorlopige besluit is een gevolg van een onderzoek dat in Brussel is gedaan naar ‘oneerlijke concurrentie’ van China.
De Europese Commissie verdenkt China er al langere tijd van dat het zijn autobouwers subsidieert om goedkope elektrische auto’s op de Europese markt te kunnen brengen. De Chinese concurrentie voor Europese autobouwers is groot: de Chinese e-auto’s zijn vaak goedkoper ten opzichte van Europese auto’s en vaak ook beter uitgerust met de laatste technologische snufjes. De sterke Chinese aanwezigheid op de Europese automarkt is de laatste tijd letterlijk zichtbaar door de enorme aantallen elektrische auto’s die in Europese havens staan te wachten op een nieuwe eigenaar.
Onderzoek in Brussel
De Europese Commissie is al een tijdje bezig om de handelspraktijken van China op de Europese automarkt te onderzoeken. Er is nu blijkbaar schot gekomen in het onderzoek, want afgelopen woensdag heeft de Commissie naar buiten gebracht dat ze voorlopige importtarieven tot 38,1 procent wil instellen op de invoer van Chinese elektrische auto’s, aldus persbureau Reuters. Dit zou ze al per 4 juli aanstaande willen doen. Importtarieven kunnen dan de prijzen van Chinese auto’s opstuwen.
Tegenmaatregelen van China
De kans is groot dat een dergelijke Brusselse maatregel leidt tot tegenmaatregelen van China. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft al tegenover Reuters bevestigd dat “China alle noodzakelijke maatregelen zal nemen om zijn legitieme rechten en belangen stevig te beschermen.” Duitse autofabrikanten als Stellantis, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben ook negatief gereageerd op het Brusselse plan. Zo reageerde Mercedes-Benz volgens Reuters: “Als exporterend land hebben we geen behoefte aan toenemende handelsbarrières. We moeten werken aan het ontmantelen van handelsbarrières in de geest van de Wereldhandelsorganisatie."
Meer productie in Europa
Veel Europese autofabrikanten hebben last van de harde concurrentie van China, maar voelen ook de bui al hangen als China tegenmaatregelen neemt op de Chinese markt. Ze vrezen dat dit nadelig uitpakt voor hun concurrentiepositie daar. Mocht Europa inderdaad de importheffingen stevig verhogen, dan zou dat er ook toe kunnen leiden dat Chinese automerken steeds meer eigen fabrieken in Europa gaan neerzetten. Zo bouwt BYD al bussen in Hongarije en wil het meer in Europa gaan produceren. Dat zou weer gunstig kunnen uitpakken voor Nederlandse toeleveranciers achter de Chinese fabrikanten.
Gerelateerde nieuwsberichten
evofenedex organiseert derde editie Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
14 maart 2025
Nieuwe subsidie voor bedrijven die last hebben van netcongestie
12 maart 2025
evofenedex pleit voor aanpassing venstertijden in Amsterdam
27 februari 2025
Kabinet wil uitbreiding elektriciteitsnetwerk versnellen
10 februari 2025
evofenedex en BigMile rollen samen de groene loper uit voor leden
27 januari 2025
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024
Vragen over juridische zaken?
Marinke en haar collega's helpen je graag verder