skipToContentskipToFooter

Gelet op logistieke bereikbaarheid in stad

05-09-2024  Rotterdam is volop bezig met de ontwikkeling van een nieuw Verkeerscirculatieplan, gericht op het creëren van duidelijke, herkenbare en veilige routes door de stad. Het plan is belangrijk voor het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de stad, zowel voor bewoners als voor bedrijven.

De Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, een initiatief van evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN), speelt een belangrijke rol bij het plan. De adviesgroep heeft de gemeente waardevol advies gegeven over de specifieke aandachtspunten die essentieel zijn voor de logistieke sector. Dit advies is van groot belang omdat de logistieke sector een sleutelrol speelt in de economische activiteiten van Rotterdam. Ook heeft het nieuwe Verkeerscirculatieplan direct invloed op de dagelijkse operatie van vele logistieke bedrijven.

Aandachtspunten voor logistieke sector

Tijdens een fysieke bijeenkomst en in schriftelijke adviezen heeft de adviesgroep belangrijke punten naar voren gebracht die Rotterdam in het Verkeerscirculatieplan (VCP) moet meenemen. Zo is er gesproken over het gebruik van ‘filters’, een minder drastische maatregel dan een ‘knip’ in de weg, om bepaalde verkeersstromen te weren. Hierbij hebben evofenedex en de adviesgroep benadrukt dat logistiek verkeer niet mag worden gehinderd. Drie kernpunten zijn daarbij genoemd:

1. Vermijden van harde knip

De adviesgroep heeft gewezen op negatieve ervaringen in Amsterdam, waar een harde knip in de weg leidde tot problemen voor de logistieke sector. Deze waarschuwing heeft Rotterdam zeer serieus genomen. De gemeente onderzoekt nu hoe 'filters' kunnen worden ingezet en/of worden gebruikt. Ook de invloed op de logistiek wordt hierbij afgewogen. Een filter is een wegafsluiting waarbij bepaalde weggebruikers eventueel nog door mogen rijden.

2. Inzicht in gevolgen van het plan

 De adviesgroep heeft voorgesteld de effecten van de nieuwe maatregelen voor de logistiek in kaart te brengen door middel van data-analyse en simulaties. De gemeente heeft toegezegd dit te onderzoeken voordat ze een definitieve beslissing neemt over het inzetten van filters.

3. Voortdurende betrokkenheid

Omdat het verkeerscirculatieplan van invloed is op de dagelijkse bedrijfsvoering van veel logistieke bedrijven, heeft de adviesgroep erop aangedrongen om gedurende het gehele proces nauw betrokken te blijven.

Constructieve samenwerking

Lars Ahsman, beleidsadviseur bij evofenedex en voorzitter van de Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, benadrukt de constructieve samenwerking met de gemeente Rotterdam. Hij waardeert de inspanningen van de gemeente om de logistieke sector vanaf het begin te betrekken bij plannen voor stadslogistiek, zoals het Verkeerscirculatieplan. "Wanneer 78 partners uit de logistieke sector gezamenlijk hun advies ondertekenen, biedt dat de gemeente Rotterdam een solide basis voor beslissingen die de stad ten goede komen.”

Over de adviesgroep

De Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam is in 2022 opgericht door evofenedex en TLN met het doel een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en de gemeente. Onder het voorzitterschap van evofenedex en TLN presenteren ambtenaren hun gemeentelijke logistieke plannen aan de 78 partners van het Convenant ZES Rotterdam.