Iran dreigt Straat van Hormuz af te sluiten voor scheepvaart
Leestijd: 1 minuut
Onzekerheid over omvang Iraanse vergelding cruciale factor
23-06-2025 Door nucleaire installaties in Fordo, Natanz en Isfahan te bombarderen hebben de Verenigde Staten zich afgelopen weekend gemengd in het conflict tussen Israël en Iran. Teheran heeft gezegd dat Washington hiermee een ‘rode lijn’ heeft overschreden en dreigt met vergelding. De onzekerheid over de omvang hiervan is een cruciale factor voor internationaal opererende bedrijven in de regio.
Iran heeft diverse opties om de bombardementen van de Verenigde Staten te vergelden. Zoals het aanvallen van Amerikaanse bases in de regio maar ook het (gedeeltelijk) afsluiten of ontoegankelijk maken van de Straat van Hormuz. Dit kan door middel van zeemijnen of de inzet van ballistische raketten – bijvoorbeeld met behulp van de aan Iran gelieerde Houthi-rebellen in Jemen – om commerciële scheepvaart af te schrikken.
Ook voor Iran aanzienlijke risico’s
Het parlement van Iran heeft volgens de Iraanse staatstelevisie ingestemd met het sluiten van de Straat van Hormuz. De Iraanse Nationale Veiligheidsraad en opperste leider moeten hier echter ook nog mee akkoord gaan. Een afsluiting van de passage brengt ook voor Iran aanzienlijke risico’s mee. Het land is voor zijn eigen olie-export immers afhankelijk van de zeestraat. Bovendien zal het afsluiten daarvan de relaties met de buurlanden in de Perzische Golf aanzienlijk verslechteren.
Als Iran de Straat van Hormuz afsluit, kan dit wereldwijd de handel en logistiek ontwrichten. Aangezien de Perzische Golf een sterk groeiende exportmarkt is voor veel Nederlandse bedrijven, kan dit ook voor Nederland gevolgen hebben. In dit artikel schetsten we vorige week de economische belangen voor Nederlandse ondernemers, gecentreerd rond energievoorzieningen, containerlogistiek en leveringszekerheid.
Significant hogere olieprijzen
Wat betreft de werkelijke oliestromen gaat 84 procent vanuit de Perzische Golf naar Azië, met name naar China, India, Zuid-Korea en Japan. Er zijn slechts beperkte mogelijkheden voor Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten om via buisleidingen olie om te leiden naar havens buiten de Golf in Djedda en Fujairah. In Europa zouden we op de korte termijn met name geraakt worden door significant hogere olieprijzen, richting de 100 US-dollar per vat Brentolie. Daarnaast zou de levering van goederen onder grote druk komen te staan en havens buiten de Perzische Golf vastlopen door omgeleide containers, met name Sohar, Salalah, Djedda, Karachi, Colombo en havens in India.
Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?
Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe afspraken over D-controle veterinaire zendingen
22 mei 2025
Export en import groeien in februari
14 april 2025
ESC vraagt verladers om feedback oneerlijke praktijken rederijen
23 maart 2025
Rotterdamse haven volledig over op veilige containerafhandeling
4 maart 2025
Weer iets meer schepen door Suezkanaal
24 februari 2025
Meer inzicht in containerbewegingen met nieuwe terminaldata
16 februari 2025
Deltalinqs: stikstofuitspraken zorgen voor onrust in havengebied
4 februari 2025
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025