skipToContentskipToFooter

1 op de 10 bedrijven maakt actief gebruik van machinelearning of AI-algoritmes

12-05-2024 Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven die internationaal ondernemen, vindt kunstmatige intelligentie zeer belangrijk voor het zakendoen in de toekomst. 60 procent daarvan past deze methodiek al toe in het dagelijkse werk. Dit blijkt uit de Handelsmonitor 2023 van RVO, waarvoor 1024 internationaal actieve bedrijven zijn bevraagd.

Uit het jaarlijkse onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat de topsectoren Hightechsystemen & -materialen (65%) en Lifesciences & health (65%), en de creatieve industrie (62%) de rol van kunstmatige intelligentie (hierna artificiële intelligentie ofwel AI genoemd) in internationaal zakendoen belangrijk vindt. Agrifood (40%) acht deze rol in mindere mate belangrijk.

Van de 60 procent van de respondenten die AI toepassen in het dagelijkse werk, maken de meesten (38%) hierbij soms gebruik van deze methodiek. Bijvoorbeeld via de gratis/opensourcetools die de markt te bieden heeft. Terwijl de creatieve industrie opensourcetools het meest (65%) gebruikt, blijkt intensiever gebruik van AI plaats te vinden bij de topsectoren Hightechsystemen & -materialen en Lifesciences & health. Een kleinere groep heeft speciale teams die de mogelijkheden van AI verkennen (6%).

Werkwijze zal veranderen

Maar liefst 1 op de 10 bedrijven maakt actief (10%) gebruik van machinelearning of AI-algoritmes in bepaalde bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld voor het beheren en optimaliseren van magazijnen en supplychains. Onder zeer actief (5%) vallen bedrijven die of AI-leverancier zijn of waarbij meer dan de helft van het werk door AI-algoritmes gedaan wordt. AI wordt momenteel vooral toegepast in cybersecurity, klantrelatiebeheer, internetzoekopdrachten en persoonlijke assistentie. De verwachting is dat dit zich zal verspreiden naar andere bedrijfsactiviteiten.

In het bedrijfsleven kan AI processen automatiseren, problemen oplossen en gegevens analyseren. Hierdoor krijgen medewerkers meer tijd voor creatieve en strategische taken. De verwachting is dan ook dat de werkwijze zal veranderen van arbeidsintensieve processen naar het afronden van de laatste fase van een project en het communiceren van opties en resultaten aan andere mensen.

Productie en logistiek

Kunstmatige intelligentie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en wordt nu toegepast in uiteenlopende sectoren, van gezondheidszorg en financiën tot productie en logistiek. In de kern verwijst AI naar het vermogen van machines om taken uit te voeren die doorgaans menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, probleemoplossing en besluitvorming. Dit varieert van eenvoudige taken zoals gegevensinvoer en -analyse tot complexere processen zoals beeld- en spraakherkenning waarbij het algoritme de capaciteit heeft zichzelf te verbeteren zonder menselijke tussenkomst.


4 juni Dag van Digitalisering

Ben je nieuwsgierig naar de opkomende mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI)? Tijdens de Dag van Digitalisering op 4 juni deelt expert Joep van den Tillaart van Pipple zijn expertise over de mogelijkheden die AI kan bieden voor de logistieke sector. Pipple is een gerenommeerd databureau met een team van creatieve wiskundigen en engineers, gespecialiseerd in het benutten van data en AI om complexe uitdagingen aan te pakken. Naast kunstmatige intelligentie zijn er tijdens dit event ook informatiesessies over verandermanagement, de digitale vrachtbrief en robotisering in het magazijn. Deelnemen is geheel kosteloos.

4 juni Dag van Digitalisering

Tijdens de Dag van Digitalisering organiseren ​Beurtvaartadres, ​TLN, ​evofenedex en ​Logistiek Digitaal een vullend programma waarin je wordt bijgepraat hoe je de volgende stap in jouw logistieke digitalisering kunt realiseren.