Volvo wil in 2026 truck met waterstofverbrandingsmotor hebben
Leestijd: 2 minuten
Meer fabrikanten werken aan vrachtauto op waterstof
23-05-2024 Volvo Trucks werkt aan een vrachtauto met een waterstofverbrandingsmotoren, die in 2026 voor het eerst de weg op moet gaan. Volgens de fabrikant wordt er dan getest bij klanten, waarna er serieproductie gaat volgen. Met deze stap zegt Volvo een belangrijke stap te zetten om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Eerder dit jaar kondigde fabrikant MAN ook al de productie van een waterstoftruck aan.
Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.
Aanvulling
De vrachtauto’s op waterstof zijn een aanvulling op het aanbod dat er al is. Momenteel zijn er al batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. De fabrikant verwacht dat tegen het eind van dit decennium de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.
“Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zo beloofd Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. Trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.
Alles nodig
“Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” aldus Hjelmgren.
Gerelateerde nieuwsberichten
evofenedex organiseert derde editie Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
14 maart 2025
Nieuwe subsidie voor bedrijven die last hebben van netcongestie
12 maart 2025
evofenedex pleit voor aanpassing venstertijden in Amsterdam
27 februari 2025
Kabinet wil uitbreiding elektriciteitsnetwerk versnellen
10 februari 2025
evofenedex en BigMile rollen samen de groene loper uit voor leden
27 januari 2025
Zware e-bestelauto besturen met B-rijbewijs binnenkort officieel toegelaten
18 december 2024
Modal split in Nederland: complexiteit en kansen voor duurzaam vervoer
17 december 2024
Pilotproject CO2-inventarisatie voor bedrijven met een klein wagenpark
15 december 2024
Meer duidelijkheid over tarieven vrachtwagenheffing
23 oktober 2024