skipToContentskipToFooter

Gotthardtunnel gesloten na ontdekken scheur

13-09-2023 Veel verbindingen door de Zwitserse Alpen hebben de afgelopen weken door problemen het nieuws gehaald. Zo werd de Gotthardtunnel begin deze week per direct afgesloten voor alle wegverkeer vanwege een scheur in het plafond. De belangrijkste Noord-zuidverbinding is daardoor op dit moment niet beschikbaar. Wegverkeer moet gedwongen uitwijken naar andere verbindingen en dat zorgt voor flinke vertragingen. 

Wel lijkt het er op dat de Gotthardtunnel komend weekeinde weer open gaat voor alle verkeer. Tot die tijd moet het wegverkeer gebruik maken van alternatieven: De San Bernardinotunnel is beschikbaar, evenals de Montblanctunnel. Het groot onderhoud aan deze laatste tunnel is met een jaar uitgesteld. De verbinding via de Fréjustunnel is sinds dit weekend weer beschikbaar, ook voor vrachtwagens, na een aardverschuiving eind augustus. Veel vervoerders kiezen ook voor de Brenner-autobahn via Innsbruck (Oostenrijk), of de Rollende Landstrasse (via Wörgl). Flink hogere kosten kunnen ontstaan door omrijkilometers, files en tolgelden. Ook zijn er mogelijk rijverboden van kracht op de omleidingsroutes waar rekening mee gehouden moet worden.

De Gotthardpas is geen optie voor vrachtauto-combinaties of trekker-opleggercombinaties: die zijn niet toegelaten. Ook het nachtrijverbod geldt onverkort voor verkeer dat de Alpen oversteekt.

Spoorvervoer

Ook het spoorvervoer kende de afgelopen weken de nodige verstoringen: In de Gotthard-spoortunnel ontspoorde op 10 augustus een goederentrein. Aanvankelijk waren beide sporen gestremd. Inmiddels is er weer één tunnelbuis beschikbaar. Deze wordt op dit moment alleen gebruikt voor goederenvervoer. Nu de zomervakantie ook in Italië weer voorbij is, is het de verwachting dat de transportvolumes weer flink zullen toenemen. Treinen die niet door de Gotthardtunnel kunnen door de beperkte capaciteit worden omgeleid, evenals de reizigerstreinen. Het verwijderen van de gestrande wagons en het volledig herstel van het spoor in de andere tunnelbuis zal duren tot medio 2024.

De treinroute door de Fréjustunnel is ook nog niet beschikbaar: De schade door de aardverschuiving is groter dan verwacht en herstel duurt naar verwachting nog twee maanden. De komende tijd zullen verladers en vervoerders dus nog geconfronteerd worden met vertragingen en omleidingen. Binnen de verschillende kantons is de focus nu om er voor te zorgen dat het goederenvervoer over de weg en het spoor voldoende capaciteit heeft. Het in stand houden van de volledige capaciteit om de handelsstromen van en naar Italië te kunnen is nu het hoofddoel.