skipToContentskipToFooter

Vanaf 13 mei ook nog gewichtsbeperking voor belangrijke verkeersaders in Noord-Holland (N9)

08-05-2023 Naast het viaduct in de A7 bij Purmerend kan het goederenvervoer vanaf 13 mei ook geen gebruikmaken van de N9 ten westen van Alkmaar. Maar liefst 2 van de 3 belangrijke verkeersaders (noord-zuidverbinding) krijgen namelijk een gewichtsbeperking. Daardoor moeten goederenvervoerders omrijden, met alle gevolgen van dien. 

Het is wederom een signaal dat de infrastructuur in Nederland zwaar onder druk staat en nodig aangepakt moet worden. “Met het oog op het komende oogstseizoen zullen de gewichtsbeperkingen op de N9 en de A7 voor extra overlast zorgen voor het goederenvervoer. Vanuit de Kop van Noord-Holland gaat er een grote stroom van agrarische producten over de weg, die elders in het land verwerkt wordt”, aldus beleidsadviseur Machiel Smit van evofenedex.

Grote impact op goederenvervoer

evofenedex ontvangt wekelijks berichten van Rijkswaterstaat over plotselinge beperkingen voor belangrijke (regionale) verbindingen. De impact op het goederenvervoer is groot: bedrijven komen hierdoor in lastige situaties terecht. De onvoorspelbaarheid daarbij is extra vervelend, want wanneer volgt de volgende beperking, vragen veel ondernemers zich af.

Smit: “We staan in goed contact met Rijkswaterstaat, maar er komen te veel beperkingen op hetzelfde moment. Daarbij is de communicatie van Rijkswaterstaat en de snelheid waarmee de organisatie met oplossingen komt, een wisselend succes.”

Gewichtsbeperking op de N9

Tijdens een inspectie zijn scheuren ontdekt in het plafond van een duiker in de N9. Vervolgens is die duiker als ‘constructief onveilig’ bestempeld. Hierdoor is Rijkswaterstaat genoodzaakt op zeer korte termijn de duiker veilig te stellen. De maatregel die Rijkswaterstaat neemt, is een gewichtsbeperking van 7 ton aslast op een deel van de N9, namelijk vanaf het kruispunt Huiswaarderweg (N245) tot het volgende kruispunt bij de Kogendijk (afslag Bergen). Hierdoor moeten goederenvervoerders gebruikmaken van de omleiding over de N245.

Onduidelijkheid

Hoelang de aslastbeperking op de N9 nodig is, is onduidelijk. “Die onduidelijkheid is nu net het probleem”, zegt Wessel Deelstra van TLN. “Nu er steeds meer verbindingen uitvallen vanwege achterstallig onderhoud, is het wenselijk om snel (nood)oplossingen klaar te hebben liggen en te leren van eerdere situaties. De hinder vanwege de beperking op het viaduct in de A7 bij Purmerend houdt nu al ruim een halfjaar aan en het einde lijkt nog niet in zicht. En ook voor de duiker in de N9 is er geen enkele duidelijkheid over de mogelijke duur van vervanging of reparatie van de duiker.”

Lange omleidingsroutes voor vrachtverkeer zijn onwenselijk. Deze zorgen voor meer onveilige situaties, onbetrouwbare reistijden, veel extra kilometers (en dus extra uitstoot) en hogere kosten voor ondernemers. 

Goed nieuws rond viaduct in A7

Gelukkig is er ook goed nieuws. Voor de problemen rond het viaduct in de A7 bij Purmerend is een oplossing gevonden. Rijkswaterstaat heeft een team aangewezen dat de problemen gaat verhelpen. Rijkswaterstaat kiest in dit geval niet voor een tijdelijke noodoplossing, maar voor een definitieve oplossing. Hoelang het duurt voordat de schep de ‘grond’ in gaat, is echter nog niet duidelijk.

evofenedex en TLN hebben veelvuldig Rijkswaterstaat gevraagd de problemen op te lossen. Beide zullen dan ook scherp de vinger aan de pols houden.