Tweede Kamer wil marktverkenning zero-emissiebestelauto’s
Leestijd: 1 minuut
evofenedex is tegen afschaffing van bpm-vrijstelling
14-11-2022 De Tweede Kamer heeft vorige week een motie van VVD, CDA en ChristenUnie aangenomen. Hierin wordt verzocht om een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning te doen naar zero-emissiebestelauto’s, waarbij het kabinet in ieder geval kijkt naar beschikbaarheid, prijsstelling, actieradius, laadvermogen, trekkracht en oplaadmogelijkheden van nieuwe zero-emissiebestelauto’s.
De Kamerleden Idsinga (VVD), van Dijk (CDA) en Grinwis (CU) doen deze oproep omdat het kabinet voornemens is de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s vanaf 2024 af te bouwen.
Negatieve effecten
evofenedex verzet zich, samen met tal van andere organisaties, tegen de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor zakelijke bestelauto’s. Bpm is een vorm van luxebelasting die niet op een bedrijfsmiddel thuishoort. Handels- en productiebedrijven hebben hun bestelauto nodig voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf. Daarnaast betekent de afschaffing een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers.
Ook waarschuwen wij voor de negatieve effecten van de maatregel op de verduurzaming van het bestelautopark. Ondernemers zien zich daardoor genoodzaakt om langer in hun huidige dieselbestelauto door te rijden of er een te importeren uit het buitenland.
Verzet tegen invoering van luxebelasting
Tot slot zijn de zero-emissiebestelauto’s die vrijgesteld blijven van bpm-heffing nog onvoldoende geschikt om het huidige dieselwagenpark te vervangen. Het is goed dat de Tweede Kamer dit ook inziet en het kabinet dit verder laat uitwerken.
Dat neemt niet weg dat evofenedex zich blijft verzetten tegen bpm als middel om de komst van zero-emissiebestelauto’s te stimuleren. De regering moet hiervoor andere maatregelen nemen. Het invoeren van een luxebelasting, waarmee een bestelauto gemiddeld 11.000 euro duurder wordt, is níet het juiste middel.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe landelijke ontheffingsregels zero-emissiezones vanaf 2026
1 december 2025
Nieuw laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Woerden
20 november 2025
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
9 november 2025
Utrecht stelt toegangsregels binnenstad uit, maar zorgen blijven
15 oktober 2025
Zero-emissiezone Alphen aan den Rijn kleiner en later ingevoerd
10 oktober 2025
evofenedex en TLN zetten vraagtekens bij plannen stadslogistiek Utrecht
1 oktober 2025
Ervaring zero-emissierijden delen op Ecomobiel
29 september 2025
Rotterdam bestelt 32 elektrische vrachtauto’s
15 september 2025
Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
11 september 2025
