skipToContentskipToFooter

Minister Harbers draait besluit minder vluchten terug

15-11-2023 Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft gisteren de Tweede Kamer laten weten het komende jaar nog vast te houden aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Door dit besluit is er meer tijd om tot een goede en gedragen oplossing te komen voor de positie van luchtvracht op Schiphol. Deze zou door de voorgenomen krimp onevenredig hard worden getroffen, met nadelige gevolgen voor handels- en productiebedrijven die afhankelijk zijn van luchtvracht. Toenemende diplomatieke druk vanuit de Verenigde Staten en Brussel om de maatregel aan te passen, heeft geleid tot het besluit.

“Bij evofenedex zijn we blij dat de minister oog heeft voor de internationale context waar de leden van evofenedex in opereren. Schiphol speelt een belangrijke schakel in de supplychains. Het besluit tot uitstel geeft tijd en ruimte om een oplossing te vinden voor de ruimte voor luchtvracht op Schiphol,” aldus Machiel Smit, beleidsadviseur luchtvracht & expresvervoer. In De Telegraaf antwoord Maarten van As van Air Cargo Netherlands over de situatie: “De gekozen route was wat ons betreft niet de meeste efficiënte. Partijen moeten echter niet vooral met de rug naar elkaar staan, we moeten samenwerken richting een stillere en duurzamere luchtvaart”.

Het kabinet blijft voornemens om Schiphol te laten krimpen. De kans is echter groot dat dit besluit door een nieuwe regering wordt genomen. De wens om Schiphol te laten krimpen staat in veel verkiezingsprogramma’s, dus de kans is groot dat er later een nieuw voorstel komt. Daarbij blijft het van belang dat de vrachtsector aparte bescherming krijgt zodat deze niet onevenredig de rekening van de eventuele krimp gepresenteerd krijgt.

Actie evofenedex

Vorige maand trok evofenedex bij de Tweede Kamer aan de bel dat er nog te veel onzekerheden zijn of de luchtvracht wel voldoende geborgd is wanneer het aantal vliegbewegingen wordt teruggebracht naar 460.0000. De borging van luchtvracht is belangrijk zodat handels- en productiebedrijven Schiphol kunnen blijven gebruiken om hoogwaardige en tijdgevoelige goederen te kunnen vervoeren. Daarnaast zijn vrachtvluchten goed voor de economische meerwaarde van Schiphol en dragen voor 25% bij aan de toegevoegde waarde van de luchthaven met slechts 3% van het aantal vluchten.