Meer details bekend over zero-emissiezone Groningen
Leestijd: 1 minuut
Vanaf 1 april 2025 strengere toegangsregels voor bedrijfs- en vrachtauto’s
25-09-2024 In de binnenstad van Groningen geldt vanaf 1 april 2025 een zero-emissiezone. Nieuwe bedrijf- en vrachtauto’s die deze zone in willen, moeten vanaf dan uitstootvrij zijn.
Voor bestaande bedrijfs- en vrachtauto’s geldt tot uiterlijk 2030 een overgangsregeling. Zo wil de gemeente Groningen de lucht schoonhouden, de geluidsoverlast beperken en voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers zorgen.
Interactieve kaart
Voor ondernemers die met bedrijf -en vrachtauto’s in de Groningse binnenstad komen, komen er dus veranderingen aan. Alle informatie over de zero-emissiezone in Groningen is te vinden op een speciale website van de gemeente Groningen. Hierop staan onder andere een interactieve kaart met deelmobiliteit en laadpalen, een handige kentekencheck en een lijst met veelgestelde vragen.
Meer informatie
Wie meer wil weten over de nieuwe zero-emissiezones, kan het kennisdossier op onze website raadplegen. Voor specifieke vragen kunnen leden contact opnemen met onze ledenservice Vervoer.
Gerelateerde nieuwsberichten
Charge & Connect biedt inzicht in zero-emissielogistiek
10 mei 2026
Rechtbank zet streep door zero-emissiezone evenementenhallen Jaarbeurs Utrecht
19 april 2026
Toegangsbeleid Utrecht uitgesteld tot 1 januari 2027
9 april 2026
Waarschuwing voor malafide website rond ontheffingen zero-emissiezones
11 februari 2026
Aangescherpt toegangsbeleid Utrecht: vooruitgang zichtbaar, zorgen blijven
1 februari 2026
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
7 januari 2026
Albert Heijn stelt laadinfrastructuur open voor partners
15 december 2025
Nieuwe landelijke ontheffingsregels zero-emissiezones vanaf 2026
1 december 2025
Nieuw laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Woerden
20 november 2025
