Over 1,5 jaar dieselvrachtauto taboe in zero-emissiezone
Leestijd: 2 minuten
Lees alles over de overgangsregeling
19-07-2023 41.000 ondernemers en particulieren kunnen 1 of meer vrachtauto’s straks niet meer gebruiken in de binnenstad. Om welke voertuigen gaat het? En welke alternatieven zijn er om de binnenstad in te rijden?
Afgelopen maand is er bij 41.500 bedrijven en particulieren die 1 of meer vrachtauto’s bezitten een brief van de RDW op de mat gevallen. Ondernemers die deze brief krijgen, hebben 1 of meerdere vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 mogelijk niet meer in bepaalde delen van binnensteden of de logistieke straten van Schiphol mogen rijden.
Op 1 januari 2025 worden in verschillende Nederlandse steden namelijk zero-emissiezones (ZE-zones) ingevoerd. In deze zones is het niet meer toegestaan om met een dieselbestel- of dieselvrachtauto rond te rijden. Niet alleen steden voeren ZE-zones in, ook Schiphol gaat een dergelijke zone invoeren voor de logistieke straten van de terminal van Schiphol Centrum.
Overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s
Er komt wel een overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s, maar die beperkt zich tot Euroklasse 6-motoren en geldt alleen voor bepaalde leeftijden van voertuigen. De leeftijd wordt bepaald op basis van het kenteken (datum eerste toelating, oftewel DET) op 1 januari 2025. De regeling ziet er als volgt uit:
- Euroklasse 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2020), hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
- Euroklasse 6-opleggertrekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017), hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Let op: Euroklasse 6-vrachtauto’s die ouder zijn dan bovenstaande leeftijden hebben vanaf 1 januari 2025 dus geen toegang meer tot de ZE-zones. Houd er ook rekening mee dat alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, een zero-emissieaandrijving moeten hebben om een ZE-zone in te mogen rijden.
Meer informatie over de ZE-zones en de overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s staat op onze website.
Krijg jij te maken met ZE-zones?
Buiten de ZE-zones mogen dieselvrachtauto’s natuurlijk nog wel gebruikt worden en de grootte van de ZE-zones verschilt sterk per stad. Steden als Rotterdam en Amsterdam krijgen een relatief grote zone, maar in veel andere steden beslaat de zone alleen een gebied in de binnenstad.
Via onze website kun je een digitale kaart raadplegen met daarop de verschillende ZE-zones ingetekend. Daar vind je ook een lijst met steden die een ZE-zone invoeren, met daarbij de datum van invoering.
4 september webinar
Op 4 september organiseren we een webinar voor bedrijven die nog vraagstukken hebben rondom zero-emissiezones. Deelname is gratis.
Bezoek ook het webinar zero-emissiezones
Gerelateerde nieuwsberichten
Logistiek krijgt stem in Rotterdams verkeersplan
3 juli 2025
Nieuwe regels vanaf 1 juli voor vervoer en voertuigen
30 juni 2025
Laatste waarschuwing zero-emissiezone Zwolle
26 juni 2025
Vanaf 1 juli boetes in zero-emissiezones
19 juni 2025
Eindhovense rechter zet streep door zero-emissiezone bedrijventerrein De Kade
4 juni 2025
Deel je ervaring over zero-emissiezone Delft
8 mei 2025
Utrechtse wethouder Oosters in gesprek over duurzame logistiek
17 april 2025
Nieuwe Volkswagen Transporter: bij voorkeur elektrisch
17 april 2025
DAF introduceert MX-13-motor voor biodiesel
7 april 2025