Beschoten vrachtschip vol kunstmest zinkt in Rode Zee
Leestijd: 1 minuut
Eerste schip zinkt sinds begin Rode Zee-crisis
04-03-2024 - Het vrachtschip Rubymar is als eerste schip tot zinken gebracht sinds de Houthi-rebellen begonnen met het aanvallen van commerciële schepen op de Rode Zee. Omdat het schip 21.000 ton kunstmest aan boord had, wordt gevreesd voor een milieuramp.
De rebellen bestoken al sinds afgelopen november vrachtschepen op de Rode Zee om zo invloed uit te oefenen op de gewapende strijd in de Gazastrook. De Rubymar, een schip met Britse eigenaar dat vaart onder de vlag van Belize, werd enkele weken geleden slachtoffer van zo'n aanval. Het schip stond al deels onder water en is nu volgens de autoriteiten van Jemen in zijn geheel gezonken. Mensen waren er niet aan boord maar de lading is meegegaan naar de zeebodem en omdat daar onder meer 21.000 ton kunstmest bij was, is er aanzienlijke angst voor een milieuramp.
Omzet en concurrentiepositie onder druk
Recent onderzocht evofenedex de impact van de Rode Zee-crisis op haar leden. Daaruit kwam naar voren dat de zoveelste verstoring van logistieke ketens en internationale handel bij 58 procent van de ondervraagden de noodzaak voor het versterken van de weerbaarheid duidelijk heeft gemaakt. De crisis wordt door veel bedrijven hard gevoeld. 35 procent van de ondervraagden denkt dat de omzet dit jaar zal dalen en 47 procent vreest voor de eigen concurrentiepositie.
Gerelateerde nieuwsberichten
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024
Gevolgen van ontwikkelingen containerlogistiek voor verladers
11 oktober 2024
NVWA zet stappen om doorlooptijden D-controles te verkorten
11 september 2024
Binnenbrengen veterinaire en fytosanitaire goederen duurt te lang
29 augustus 2024