skipToContentskipToFooter

Tijdens een MKB Business Tour nemen ondernemers een kijkje bij elkaar in de keuken

14-04-2023 “Samen ben je slimmer dan alleen en het wiel hoeft niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.” Dat is in het kort de filosofie van Denise Boekestijn - van Os, projectleider van de evofenedex MKB Business Tours. Tijdens deze tour gaan leden van evofenedex, uit dezelfde regio, bij elkaar op bedrijfsbezoek. Op deze manier breiden ze hun netwerk uit, delen ze uitdagingen met elkaar en doen ze inspiratie op om de logistieke bedrijfsvoering in hun eigen bedrijven te verbeteren. Althans, dat is de bedoeling. We stellen Denise vijf vragen over de gang van zaken tijdens zo’n tour.

Welke bedrijfsbezoeken vinden er plaats?

“We zijn onlangs op bezoek geweest bij Heuver, een groothandel in verschillende typen banden. Samen met vijftien andere ondernemers en managers waren we welkom in hun magazijn in Hardenberg. Naast een rondleiding en een bedrijfspresentatie, bood het programma ook ruimte voor een netwerkborrel, waarbij kennis werd uitgewisseld over diverse softwarepakketten, over scanners en over veranderende wet- en regelgeving. Bij veel van deze thema’s zie je dat er nuttige praktijkverhalen worden uitgewisseld die herkenbaar zijn voor de anderen, maar die ook werk kunnen verminderen, omdat er praktische tips worden gegeven aan elkaar.”

Wat leren de deelnemers?

“Dat varieert. Een groothandel in dierenvoeding in Hazerswoude was de gastheer tijdens de meest recente tour. Dit bedrijf had kort daarvoor een nieuw WMS geïmplementeerd. Het implementeren is zeker niet zonder slag of stoot gegaan, maar leverde wel een reductie van tachtig procent in het aantal fouten. En dat blijkt waardevolle ervaring uit de praktijk voor de deelnemers te zijn die met dezelfde uitdagingen kampen. Bij elke tour staat een thema centraal dat door de deelnemers zelf wordt voorgesteld. Zo organiseren we op 11 mei een tour bij Metos in Deventer, die in het teken staat van duurzaamheid. Dit omdat zij hier recent mooie stappen in hebben genomen.”

Bedrijfspresentatie tijdens de rondleiding

bedrijfspresentatie_mkbbusinesstours.jpg


Maar hoe zit het met bedrijfsgevoelige informatie?

“Dat is geen probleem. We werken met een aantal basisprincipes. Hierin staat vastgelegd dat de informatie die onderling wordt gedeeld, altijd binnenskamers blijft. Ook heeft een gastheer altijd het recht een concurrent uit te sluiten van een bedrijfsbezoek aan zijn bedrijf. Maar eigenlijk is dit nooit een issue. De deelnemers gaan goed met elkaar om en delen enthousiast hun ervaringen over allerlei verschillende onderwerpen.”

Hoe houd je de binding tussen de deelnemers?

“Die ontstaat vrij naturel, iedereen herkent en begrijpt de uitdagingen van de ander goed en men kan dus ook makkelijk met elkaar meedenken. Om dat nog extra te faciliteren, krijgen deelnemers toegang tot een online community platform. Zo kan er niet alleen tijdens één van de vier jaarlijkse bijeenkomsten informatie worden uitgewisseld, maar het hele jaar door. Daarnaast zijn bij dit platform alle deelnemers van de MKB-Business Tours aangesloten, dus niet enkel degenen uit de eigen regio.”

Waarom is evofenedex met deze tours gestart?

”Als vereniging vinden we het belangrijk om onze kennis te delen, maar vinden we het ook minstens net zo waardevol leden samen te brengen om van elkaars ervaringen te leren. Daarom hebben we voor diverse doelgroepen, zoals het mkb, communities voor onze leden opgericht. Dit is begonnen in regio Zuidwest en ondertussen uitgebreid naar heel Nederland.”

Exclusief voor leden

Deelname aan een MKB Business Tour of aan andere communities, is uitsluitend voorbehouden aan leden van evofenedex. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Denise voor meer informatie.

Vragen over een MKB community of aanmelden?

Denise en haar collega's helpen je graag verder

Denise