skipToContentskipToFooter

Succesvol digitaliseren in de logistiek kan niet zonder hulp van externe ICT-leveranciers.

“Afspraken worden niet nagekomen”, “Slechte begeleiding tegen buitensporige kosten” en “Meer beloofd dan daadwerkelijk geleverd.” Dit zijn enkele citaten van respondenten die deelnamen aan het onderzoek Data en digitalisering 2023 waar evofenedex in november het rapport van publiceerde. Het maakt duidelijk waarom sommige bedrijven in de handel en logistiek niet tevreden zijn over de samenwerking met hun ICT-leverancier. Zij die wél tevreden zijn over de samenwerking met hun ICT-leverancier, lichten dit toe met kenmerken als flexibiliteit, betrokkenheid en deskundigheid. Oftewel: een partnerschap.

Vier op de vijf bedrijven uit het onderzoek (79%) besteden in meer of mindere mate het ICT-beheer van hun bedrijf uit. Slechts 20 procent besteedt het ICT-beheer niet uit en 1 procent kan de vraag niet beantwoorden.. Het overgrote deel van de bedrijven is dus afhankelijk van ICT-leveranciers. 

Ontevredenheid is zorgelijk

 “Ons onderzoek wijst uit dat 11% ontevreden tot zeer ontevreden is over de samenwerking. Opvallend is dat ongeveer 25 procent van de bedrijven sowieso beperkt positief zijn. Bijna een kwart is noch tevreden, noch ontevreden. Hierbij worden oorzaken genoemd als kostbare updates, geen proactieve houding, te traag reageren en wisselende prestaties. Opvallend is dat in deze ‘neutrale’ antwoordkeuze toch voornamelijk de negatieve punten worden benadrukt en dat is zorgelijk”, aldus Anneloes van Klaveren, adviseur digitalisering bij evofenedex en betrokken bij het onderzoek.

 

Mate waarin beheer van ICT binnen de organisatie wordt uitbesteed

uitbesteed_ict.JPG

Tevredenheid samenwerking met ICT-leveranciers

mate_tevredenheid.JPG

Voorbereidingen treffen

Samenwerking met een ICT-leverancier is essentieel en een voorwaarde voor succesvolle digitalisering. “Het is vaak een kwestie van onderlinge communicatie en het uitspreken en vastleggen van de juiste verwachtingen over en weer. Beide partijen hebben hier een belangrijke rol in te spelen.

Als klant zul je voorbereidingen moeten treffen voordat je een ICT-leverancier om hulp vraagt. Door een strategie en/of plan voor digitalisering op te stellen, maar ook door de huidige en gewenste processen te inventariseren. Wat verlang je precies van een softwarepakket? En op welke termijn? Als ICT-leverancier heb je de taak om je te verdiepen in deze wensen en eisen en een realistisch aanbod te doen. Weten wat je digitaliseringsbehoefte is, is noodzakelijk voordat je de plannen deelt met een leverancier”, besluit Van Klaveren.

Leden die vragen hebben of hulp willen bij vraagstukken rondom de data en digitalisering van hun logistieke processen, kunnen kosteloos contact opnemen met Anneloes van Klaveren via 079-3467 346 of [email protected]. Leden treffen op deze pagina een overzicht van diensten en kennisproducten waarmee zij verder komen.

Download het rapport data en digitalisering

Belangstellenden kunnen de uitkomsten van het rapport Data en Digitalisering downloaden. Zo kunnen bedrijven vergelijken in hoeverre zij marktconform omgaan met de data en digitalisering binnen hun bedrijf. 

Logistiek Digitaal

Bedrijven kunnen ook kosteloos gebruikmaken van de uitgebreide diensten en mogelijkheden van Logistiek Digitaal. Een initiatief van evofenedex, TLN en Connekt.

logistiek_digitaallogo2.png

Vragen over SCM en digitalisering?

Anneloes en haar collega's helpen je graag verder

Anneloes