skipToContentskipToFooter

Masterclass exporteren via b2b e-commerceplatformen voor leden op donderdag 7 juli

04-07-2022 Digitale interacties worden steeds belangrijker voor b2b-bedrijven en brengen aanzienlijke kansen met zich mee. Eind 2020 werd de wereldwijde b2b e-commercemarkt gewaardeerd op 14,9 biljoen US-dollar, meer dan vijf keer de omvang van de b2c-markt. Online handelsplatformen voor b2b e-commerce bieden Nederlandse midden- en kleinbedrijven een efficiënt kanaal om nieuwe kopers over de hele wereld te bereiken.

De wereldwijde b2b-omgeving heeft een enorme groeiperiode doorgemaakt en blijft nog steeds hard groeien, mede als gevolg van de COVID-19-pandemie. Het annuleren van handelsbeurzen, reisbeperkingen en het feit dat persoonlijke ontmoetingen bijna niet meer tot de mogelijkheden behoorden, droegen allemaal bij aan een versnelde verschuiving naar digitale handel.

Kansen voor mkb’ers

Bedrijven hoeven echt geen multinational te zijn om gebruik te maken van online handelsplatformen; deze kunnen eveneens van grote waarde zijn voor het mkb. Het zijn namelijk niet alleen verkoopplatformen, ze bieden leveranciers ook waardevolle informatie over voorraadvorming en helpen vaak bij bedrijfsmarketing. Bovendien vergroten deze platformen de zichtbaarheid van de ondernemers die daarop handeldrijven: want iedere ondernemer krijgt zijn eigen website ofwel marktkraam op het digitale handelsplein.

De meeste platformen bieden hulp bij het ontwerpen en regelen van die website ofwel marktkraam, waardoor ondernemers meer tijd overhouden voor andere zaken. Ook helpen ze bedrijven nieuwe zakelijke contacten op te doen. Voor dit alles moet natuurlijk wel worden betaald, maar in het algemeen kan worden gezegd dat de kosten die hier tegenover staan veel lager liggen dan het geld dat gaat zitten in het beheren van een eigen webshop.

Grote verschillen

Wie zaken wil doen via b2b e-commerceplatformen, kan kiezen uit diverse ‘digitale handelspleinen’ die actief zijn in Europa en over de hele wereld. In Europa hebben de b2b-platformen Ankorstore, Europages en Orderchamp redelijke omvang. Wereldwijd zijn Amazon Business, Made-in-China.com, Mercateo, Tradekey en Alibaba.com bekende namen.

Wat de laatstgenoemde betreft, staat de naam Alibaba voor bijna iedereen synoniem aan AliExpress. Hoewel Alibaba.com en AliExpress beide onderdeel zijn van de Alibaba Group, kunnen de verschillen in werkelijkheid niet groter zijn. Alibaba.com is een online handelsplatform voor bedrijven, dat in 1999 is opgericht; het was het eerste bedrijfsonderdeel dat door Alibaba Group werd gelanceerd. Het verkoopt zelf geen producten, maar is een wereldwijd online business-to-business handelsplatform, dat bedrijven en fabrikanten uit het midden- en kleinbedrijf de mogelijkheid biedt goederen (in bulk) over de hele wereld te verkopen en te kopen.

Dit maakt het platform Alibaba.com heel anders dan AliExpress, dat een internationale grensoverschrijdende business-to-consumer marktplaats is. Met AliExpress kunnen consumenten goederen kopen van bedrijven over de hele wereld. Het belangrijkste verschil tussen de twee is dat Alibaba.com bedoeld is voor kleine en middelgrote ondernemers in Nederland en over de hele wereld, terwijl AliExpress zich richt op Nederlandse en internationale consumenten.

Heel eenvoudig importeren en exporteren

Met andere woorden, een b2c-platform stelt retailers in staat hun producten rechtstreeks te verkopen aan consumenten. Op de digitale b2b-handelspleinen zijn het groothandelaren, detailhandelaren, merken of fabrikanten die hun goederen aan andere bedrijven verkopen. Het grote voordeel van een digitaal handelsplatform is dat bedrijven die erop actief zijn, heel eenvoudig goederen kunnen importeren en exporteren zonder dat daarvoor reizen naar andere landen hoeven te worden gemaakt.

Hoewel Alibaba.com nog relatief onbekend is in Nederland, is het platform de grootste e-commerce website voor groothandels ter wereld. Het is ook een van de oudste online handelspleinen die er bestaan. Alibaba.com verbindt inmiddels wereldwijd meer dan 200.000 fabrikanten, groothandelaren en distributeurs met een uitgebreid netwerk van meer dan 26 miljoen zakelijke kopers in meer dan 190 landen. De top drie kopende landen zijn de Verenigde Staten, India en Canada, de grootste sectoren die op het platform worden verhandeld zijn voeding, landbouw, kleding en cosmetica.