Modal shift in droge bulk binnenvaart biedt kansen
Leestijd: 1 minuut
Verduurzaming en betere efficiency in de supplychain
18-03-2024 De modal shift in droge bulk voor de binnenvaart kent een aantal stevige uitdagingen, maar er liggen desondanks veel kansen om te verduurzamen. Dat concluderen Topsector Logistiek en drie binnenvaartcoöperaties na onderzoek naar dit onderwerp.
De lange voorbereidingstijd en het grote aantal betrokken partijen in de keten vormen flinke hordes bij de transitie van de weg naar het water. "De belangrijkste uitdaging is echter dat de modal shift in droge bulk impact heeft op de gehele supplychain, waardoor een aanpassing van de processen binnen de keten nodig is", aldus Topsector Logistiek en de coöperaties ELV, PTC en NPRC. Desondanks biedt de modal shift volgens het onderzoek een duurzame oplossing, omdat het de uitstoot en de benodigde energie per ton per kilometer zou verminderen. Het kan de efficiency in de supplychain helpen verbeteren en vanwege de directe samenhang met de productieprocessen is de kans op een reverse modal shift bij bulkstromen gering.
Verschillende bulkstromen
Die modal shift zal uiteraard niet vanzelf tot stand komen en om dat proces in goede banen te leiden, bevat het onderzoek ook diverse aanbevelingen. Zo moet er een netwerk van watergebonden locaties worden ontwikkeld voor de opslag en overslag van verschillende bulkstromen. Nu zijn zulke locaties vaak nog ingericht op één type bulkgoed. Ook pleiten de onderzoekers ervoor dat er via het Joint Corridors Off Road-programma logistiek makelaars worden aangetrokken met kennis van de bulksector. Daar hoort een branchegerichte aanpak bij, aldus de onderzoekers.
Gerelateerde nieuwsberichten
Veel hinder scheepvaart door renovatie Willem-Alexandersluis
6 maart 2024
Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
31 januari 2024
evofenedex: zorg dat basis infrastructuur op orde is
18 januari 2024
Inspiratie opdoen voor de overstap naar spoor of water
25 oktober 2023
Meer vrouwen in de logistiek: niet forceren maar met beleid
28 juni 2023
Subsidie modal shift verdubbeld
13 juni 2023
Een oplossing voor het fileprobleem in Zuid-Holland
7 juni 2023
Logistieke nachtmerrie Noord-Holland houdt aan
1 juni 2023
Quiz - Wat weet jij van CO2?
2 mei 2023