skipToContentskipToFooter

Nieuwe vrachtheffing in juli 2026 bovenop reguliere kostenstijging

02-10-2025 De kosten voor wegvervoer stijgen in 2026 verder. Volgens het rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026' van onderzoeksbureau Panteia nemen de kosten – exclusief brandstof – naar verwachting toe met 3,4 procent tot 4,8 procent ten opzichte van 2025. 

Daarbovenop volgt vanaf 1 juli 2026 de vrachtwagenheffing. Afhankelijk van voertuigtype, emissieklasse en gereden kilometers kan het kostenverhogende effect van de heffing oplopen tot bijna 10 procent. Voor zero-emissievoertuigen ligt de heffing beduidend lager.

Realisatie 2025 in lijn met prognoses

De gerealiseerde kostenontwikkeling in 2025 lag tussen 3,6 procent en 5,0 procent en was daarmee grotendeels in lijn met de prognoses uit het rapport van vorig jaar. De brandstofkosten daalden in 2025 licht met 0,6 procent, terwijl de loonkosten juist fors stegen met 5,5 procent. Voor 2026 verwacht Panteia opnieuw een aanzienlijke loonkostenontwikkeling van 6,1 procent. Hiervoor is Panteia aangesloten op de loonvoet marktsector van het Centraal Planbureau, omdat er nog geen cao-akkoord is gesloten voor 2026. 

Ook de rentekosten voor materieel stijgen naar verwachting met 20 procent en de verzekeringskosten met 7,1 procent. De invoering van de vrachtwagenheffing wordt deels gecompenseerd doordat de motorrijtuigenbelasting daalt en het eurovignet komt te vervallen.

Effect vrachtwagenheffing tussen de 0 en 9,8 procent

Per 1 juli 2026 gaat in Nederland de vrachtwagenheffing in. Deze leidt tot een aanzienlijke kostenverhoging bovenop de reguliere ontwikkeling. Het precieze effect verschilt per situatie en varieert van 0 tot 9,8 procent. Voor zero-emissievoertuigen is de heffing substantieel lager, wat volgens Panteia een extra stimulans is voor de verduurzaming van het wagenpark.

Verduurzaming vraagt om samenwerking

Thomas Reitsma, manager kerngebied Logistiek-Vervoer bij evofenedex: “Nieuwe regelgeving – zoals de invoering van zero-emissiezones, de vrachtwagenheffing en Europese klimaatmaatregelen – heeft directe invloed op de kostprijs van vervoer. Deze veranderingen versnellen de transitie naar duurzame alternatieven. Dat vraagt om goed doordachte samenwerking in de keten. Klanten en partners verwachten steeds vaker duurzame oplossingen. Met dit rapport in de hand kunnen ondernemers samen met hun ketenpartners weloverwogen keuzes voor de toekomst te maken en toekomstbestendig ondernemen. Als evofenedex hebben wij gestreden om de opbrengsten van de vrachtwagenheffing terug te laten vloeien naar de sector om zo het wegvervoer verder te verduurzamen. Wij hopen dat deze subsidies goed worden benut door ondernemers.” 

Volgens Reitsma biedt het rapport de benodigde feiten en cijfers om nu verantwoorde beslissingen te nemen en gesprekken te voeren over eerlijke tarieven voor toekomstbestendige samenwerking.

Extra druk door duurzaamheidswetgeving

Naast de berekende kostenontwikkelingen spelen onzekere factoren, zoals nieuwe duurzaamheidsregelgeving, een rol. Deze ontwikkelingen zijn wel benoemd in de rapportage, maar zijn nog niet in één cijfer uit te drukken en daarom buiten de kostenontwikkeling gelaten. Het rapport licht dit nader toe.

Beschikbaarheid rapport

Het rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026' is kosteloos beschikbaar voor leden van evofenedex en TLN. Belangstellenden kunnen het rapport hier aanvragen. Leden met vragen naar aanleiding van het rapport kunnen contact opnemen met ledenadviseur Jan van de Erve via 079 3467 346 of [email protected]

Leden die meer willen over de vrachtwagenheffing kunnen 13 november deelnemen aan het webinar vrachtwagenheffing.

Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026

Het rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026' geeft gedetailleerde informatie over de prijsontwikkeling van de kosten in het binnenlands en grensoverschrijdend wegvervoer. Het rapport is exclusief beschikbaar voor leden van evofenedex.

kow_cta.jpg