Vasthouden binnenvaartschepen in Frankrijk ontoelaatbaar
leestijd 1 minuut
Voor 30.000 ton aan goederen vast op schepen op de Rhône
06-04-2023 Het vasthouden van een aantal binnenvaartschepen op de Rhône in Frankrijk is onaanvaardbaar. evofenedex roept het ministerie van Economische Zaken op om zo snel mogelijk te hulp te schieten, nu financiële problemen dreigen voor de schippers en bedrijven die hun lading niet geleverd krijgen. De schepen liggen vast omdat stakers de sluizen en stuwen van de rivier hebben platgelegd. Ze protesteren tegen de pensioenwijziging die de regering Macron onlangs heeft ingevoerd.
Naar schatting 30.000 ton aan goederen kan momenteel geen kant op. Met name bij de sluis Reventin-Vaugris in Isère en de sluis van Bollène, stroomafwaarts in de Vaucluse, zijn de problemen groot. Deze sluizen zijn in onderhoud en om door te kunnen werken moeten er schotten worden verwijderd. Stakers verhinderen dat echter, waardoor het werk al sinds half maart stilligt. De stakers willen de binnenvaart gebruiken als drukmiddel richting de regering om de pensioenwijziging terug te draaien.
Schippers en lading de dupe
Joost Sitskoorn van evofenedex noemt de situatie onaanvaardbaar. “Het gijzelen van deze schepen en hun goederen om druk te zetten richting de politiek is een verkeerd middel. Hier zijn alleen de schippers en de bedrijven die hun lading op het schip hebben liggen de dupe van. Juist nu bedrijven en overheden druk zijn om het duurzaam vervoeren van goederen via het water in plaats van de weg aantrekkelijk te maken, vindt deze actie plaats. We hebben deze modal shift hard nodig, maar dit soort acties helpen daar niet bij.”
evofenedex roept, in navolging van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) het ministerie van Economische Zaken op om te hulp te schieten. Sitskoorn: “Er moet een oplossing komen, zowel voor de schepen als de lading. Samen met onze Europese zusterorganisaties zullen wij overheden vragen om op het hoogste niveau een oplossing te zoeken.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025
Duitsland start test met op afstand bestuurde binnenvaartschepen
21 mei 2025
Binnenvaart vervoert meer natte bulkgoederen in 2024
12 mei 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Julianakanaal half april weer open voor scheepvaart
10 maart 2025
Meer maatregelen nodig om veiligheid Maas te verbeteren
13 februari 2025