Supply chain management doorbreekt magische grens
Leestijd: 3 minuten
Onderzoek laat zien dat samenwerken in de keten volwassen wordt
15-11-2022 Bedrijven realiseren zich steeds meer dat ketensamenwerking nodig is om het hoofd te bieden aan de serieuze crises die zich nu voordoen. Dat blijkt uit de Nationale Supply Chain Monitor, het tweejaarlijkse onderzoek door Nyenrode Business Universiteit en BLMC. Na jaren van langzame groei, doorbreekt de supply chain-volwassenheid van Nederlandse bedrijven een kritische grens. Interne samenwerking is een feit en samenwerking met externe ketenpartners krijgt serieus vorm.
Kritische grens doorbroken: interne samenwerking de norm
De Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) meet sinds 2013 in hoeverre bedrijven interne en externe ketensamenwerking toepassen. In 2022 vond de vijfde editie van de NSCM plaats en voor het eerst doorbreken de resultaten de kritische grens van 3,2 op een vijfpuntsschaal. Een van de twee initiatiefnemers is Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management aan Nyenrode Business Universiteit en houder van de evofenedex leerstoel supply chain. “De NSCM onderscheidt verschillende fasen van supply chain volwassenheid. Bij een score vanaf 3 is er sprake van interne horizontale samenwerking. Dat wil zeggen dat afdelingen niet meer zozeer gericht zijn op de afdelingsdoelen, maar op de bedrijfsdoelen. Mensen werken samen aan processen over afdelingen heen om die doelen waar te maken en waarde te creëren. Supply chain management neemt daarbij de regie.”
Externe samenwerking eindelijk echt van de grond
Ook op het gebied van externe samenwerking zijn grote stappen gemaakt. Michel van Buren, directeur van BLMC en mede-initiatiefnemer. “Zowel de samenwerking met klanten (3,2) als de samenwerking met leveranciers (3,1) scoren veel hoger dan in de vorige editie. De stijging van deze scores sluit goed aan bij wat we horen uit de praktijk van bedrijven. In een tijd van leveronzekerheid, sterk gestegen kosten en materiaalschaarste is communicatie tussen ketenpartners cruciaal. Vooral de scores van bedrijven in de retail zijn dit jaar goed op dit onderwerp, zij hebben een flinke inhaalslag gemaakt. Jack van der Veen: ‘Van oudsher hebben retailers veel macht in de keten en dat kan leiden tot een dominante opstelling. Uit deze scores blijkt dat in de retail steeds meer aandacht is voor de relatie met ketenpartners en voor het vergroten van de waarde in de hele keten.”
Besef in de boardroom
Iedereen die te maken heeft met supply chain management weet dat goede ketensamenwerking ervoor zorgt dat je wendbaarder bent, kosten kunt verlagen en waarde kunt verhogen. Ook in de boardroom begint dat besef door te dringen. Toch vinden veel bedrijven externe samenwerking spannend. Ze zijn bang voor hun concurrentiepositie of vrezen dat risico’s en opbrengsten van de samenwerking niet eerlijk verdeeld worden. “Uit de resultaten van dit jaar blijkt gelukkig dat veel bedrijven de aarzeling voorbij zijn” stelt Van Buren. “Je bent in de keten afhankelijk van elkaar, alle schakels hangen met elkaar samen. In de huidige onvoorspelbare markt met elke dag nieuwe uitdagingen is samenwerking een voorwaarde om te overleven.”
Onderzoeker Gijs Dolmans vult hem aan. “We weten uit andere onderzoeken welke basis er nodig is voor interne als externe ketensamenwerking: een organisatiecultuur gericht op het gezamenlijk belang, aangevuld door coachend en dienend leiderschap. Ook op dat vlak geeft de NSCM hoop, want de hoogste absolute scores zijn dit jaar behaald op de thema’s organisatiecultuur en leiderschap.”
Integrale aanpak werkt het beste
De NSCM heeft ook onderzocht op welke thema’s de koplopers het hoogste scoren. Dat geeft een verrassend inzicht, vertelt Van der Veen. “Koplopers scoren op alle thema’s evenredig hoger. Uit correlatiecijfers blijkt ook dat alle onderwerpen sterk met elkaar samenhangen. Succesvolle bedrijven zetten in op alle thema’s, dus zowel strategie, cultuur, leiderschap, processen en systemen als externe relaties. Die versterken elkaar ook nog eens. Deze bedrijven hebben meer informatie, meer slagkracht en meer impact. Geïsoleerde, starre bedrijven kunnen daar niet tegenop.”
Van Buren trekt daarom de conclusie dat supply chain management vroeger werd gezien als een puur operationele kwestie die draaide om processen zoals plan, source, make & deliver, maar dat dat aan het veranderen is. “Bedrijven realiseren zich nu dat de supply chain juist je belangrijkste onderscheidende vermogen kan zijn, wanneer je het inzet als een integrale managementmethode waarin waardecreatie belangrijker is dan kosten en waar gewerkt wordt aan gezamenlijke doelen. Supply chain directeuren zitten steeds vaker aan tafel in de boardroom, nu het vak zich ontwikkelt tot een bedrijfskundige, strategische factor.”
Gerelateerde actualiteiten
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Onderhoud N33: extra reistijd tussen Assen en Siddeburen
26 mei 2025
Handelsverdragen vergroten weerbaarheid Nederlandse bedrijven
26 mei 2025
Europese Commissie wil regels voor interne markt versimpelen
25 mei 2025
Handelsheffingen EU-VS blijven gepauzeerd
25 mei 2025
VK en EU willen meeste sanitaire en fytosanitaire controles afschaffen
23 mei 2025
CPB: VS importeren 30 procent meer dan in 2024
23 mei 2025
Nieuwe afspraken over D-controle veterinaire zendingen
22 mei 2025
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025
Grote hinder rond Amsterdam tijdens hemelvaartweekend
22 mei 2025
Duitsland start test met op afstand bestuurde binnenvaartschepen
21 mei 2025
Vrachttafel op Schiphol benadrukt strategische rol luchtvracht en verladers
20 mei 2025
evofenedex en TLN in gesprek met wethouder Delft over stadslogistiek
20 mei 2025
Deal VK-EU: langer toegang voor vissers en minder administratieve lasten
19 mei 2025
Weekendafsluitingen N31 tussen Zurich en Harlingen in mei en juni
19 mei 2025
Bedrijven gevraagd mee te denken over betere kpi’s voor douanesystemen
19 mei 2025
Bierboot bevoorraadt Amsterdamse horeca via grachten
19 mei 2025
Laadscan Logistiek helpt ondernemers bij elektrificatie wagenpark
18 mei 2025
Export groeit in maart met ruim 3 procent
16 mei 2025
Eén miljoen Scania’s geproduceerd in Zwolle
15 mei 2025
Nachtelijke afsluiting A12 tussen Oudenrijn en Lunetten
15 mei 2025
Inspectie Douane doet onderzoek naar geschillen
15 mei 2025
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur (SPULA) geopend
14 mei 2025
Kamer wil voortgang bij fileknelpunten Hoevelaken, A2 en A15
14 mei 2025
Tweede Kamer wil heldere koers voor langere goederentreinen
14 mei 2025
Nederland importeert vooral diensten, gas en olie uit VS
14 mei 2025
Rijverboden in Europa op Hemelvaartsdag en met Pinksteren
12 mei 2025
Groot onderhoud A10 tussen Watergraafsmeer en Amstel
12 mei 2025
Binnenvaart vervoert meer natte bulkgoederen in 2024
12 mei 2025